cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 11 mei 2012

Pittige aardappelsoep

In mijn jeugd heb ik een klein aardappeltrauma opgelopen. Gewoon gekookte aardappelen eet ik hooguit 2 keer per jaar, meestal als ik bij mijn ouders op bezoek ben. Het duurde een aantal jaren voordat ik besefte dat je er meer mee kunt doen dan gewoon koken om ze vervolgens te verdrinken in een enorme hoeveelheid jus. Deze soep is er een voorbeeld van.
Mdme Jeanette is een vrij pittige peper, pas de hoeveelheid aan naar je persoonlijke smaak. Je kunt ook gewoon een mildere soort gebruiken.

Ingrediënten

500 g aardappelen
1 ui
3 teentjes knoflook
1 stukje Mdme Jeanette 
2 tomaten
2 wortels
100 g gerookte kip
2 lente-uitjes
4 pimentkorrels
1 tl gemalen komijn
2 tl gemalen koriander
2 el olie
1 l kippenbouillon

Bereiding

Schil en was de aardappelen en snijd ze in blokjes. Snipper de ui en hak de knoflook en de Mdme Jeanette fijn. Snijd de tomaten en de wortels in blokjes. Snijd de kip in reepjes en de lente-ui in fijne ringen.
Verhit de olie in een grote pan en bak hierin de ui glazig. Voeg de Mdme Jeanette, knoflook, komijn en koriander toe en bak op laag vuur 2 minuten. Voeg nu de aardappelen, tomaten en wortels toe, bak de groenten rondom aan. Blus af met de bouillon, voeg de piment toe en breng de soep aan de kook. Laat 15 minuten op matig vuur koken, tot de aardappelen zacht zijn. Stamp de aardappelen grof met een stamper en laat de kip in de soep doorwarmen. Breng de soep indien nodig op smaak met zout en zwarte peper, garneer met de lente-ui.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten