cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 16 mei 2012

Groene erwtensnack

Laatst was ik sinds langere tijd weer's in een Marokkaanse winkel. Ik vind het altijd weer een feest om te zien hoe groenten en fruit mooi uitgestald worden, de appels glimmend opgepoetst, de geur van verse munt, verschillend gekruide olijven, couscous, bulgur, verschillende soorten peulvruchten, harissa, noten, gedroogd fruit....je begrijpt het waarschijnlijk al, ik werd ontzettend hebberig. Dus behalve de verse munt gingen een bosje koriander, een bosje peterselie, een tube harissa, een zak pistachenoten, een courgette en een zak groene spliterwten mee naar huis. En nee, ik ga er geen erwtensoep van maken - alhoewel... Ik dacht ineens aan een Surinaams recept voor pulauri dat ik een paar jaar terug eens uitgeprobeerd heb. Pulauri is een Hindoestaanse snack van gele erwten, en ik bedacht dat je zoiets vast ook met groene erwten kunt maken. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.


Ingrediënten

125 g groene spliterwten
2 teentjes knoflook
50 g sjalotjes
van elk 2 takjes: munt, koriander, peterselie
1 tl zout
1 tl garam masala (Indiase specerij)
ca. 0,5 l olie

Bereiding

Laat de spliterwten minimaal 3 uur weken in ruim water. Giet ze af en doe ze in een diepe schaal. Pel de knoflook en de sjalotjes en hak ze grof. Doe ze bij de spliterwten, voeg de kruiden, de garam masala en het zout toe. Vermeng alles met een staafmixer of in de keukenmachine tot een gladde massa. 
Verhit te olie in een diepe pan op hoog vuur. De olie is heet genoeg wanneer rondom een houten tandenstoker belletjes verschijnen. Draai het vuur lager. Maak met 2 theelepels kleine balletjes en frituur die in porties tot ze rondom lichtbruin zijn. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Je kunt de erwtensnack met knoflooksaus of een pittige chilisaus serveren.

Voor 25 stuks



Geen opmerkingen:

Een reactie posten