cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 20 mei 2014

Vlierbloesemlikeur

Dit recept is een primeur op mijn blog, ik heb het namelijk nog niet geproefd. Waarom ik het toch publiceer? Heel simpel, de likeur moet 4 weken staan en dan zou het weleens voorbij kunnen zijn met de bloesem. Bovendien is dit op zich wel een beproefd recept, alleen de bloesem als ingrediënt is nieuw. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik over 4 weken van een heerlijk likeurtje ga genieten, dus trek er lekker op uit en pluk wat mooie bloesem. Lees, voordat je gaat plukken, nog even dit.

Ingrediënten

5 schermen vlierbloesem
100 g witte kandijsuiker
½ citroen
0,7 l wodka 

Bereiding

Spreid de bloesem even op tafel uit, zodat insecten kunnen ontsnappen. Schud niet bloesem goed (niet afspoelen!), verwijder de steeltjes, snijd de citroen in parten. Doe de bloesem in een wekpot of een fles met een brede opening. Doe de suiker, citroen en wodka erbij en laat 4 weken op een lichte plek 4 weken staan, schud na de eerste week af en toe om.
Giet de likeur door een zeef en vul in schone flessen.

Voor 0,7 l


2 opmerkingen:

  1. dank je voor her recept . Ik heb al enkele liters siroop gemaakt . en ook vlierbloesem azijn, maar dit ga ik zeker proberen. misschien met een variant van Jonge jenever.
    groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Marianne! Ik ben wel erg benieuwd naar je variant met jonge jenever. Laat je weten hoe het smaakt?

      Verwijderen