cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 2 augustus 2014

Roergebakken courgette in ketjapsaus

Sinds een maand ben ik "kostganger" in een moestuin waar op dit moment rijkelijk courgettes te oogsten zijn. En wat is er nou lekkerder dan vers geoogste groenten? Courgettes zijn een heel makkelijke groente, ze hebben geen hele sterke smaak en dus prima te combineren met allerlei soorten kruiden en specerijen. 
Toen ik laatst zo na al die courgettes stond te kijken moest ik ineens denken aan een verhaal dat een collega me ooit vertelde. Hij was 6 toen het hele gezin tijdens een koude winter van Suriname naar Nederland verhuisde. Ze gingen in een stadje in Friesland wonen, waar ze in die tijd de enige Surinamers waren. Surinaamse groenten waren toen nauwelijks te krijgen in Nederland, en zeker niet in Friesland. Dus werden Hollandse groenten, zoals spruitjes, op z'n Surinaams klaargemaakt. Ik vond het altijd een zielig verhaal, zo verstoken van je thuisland, vrienden en een groot deel van je familie, in de kou, het lekkere Surinaamse eten... En toen bedacht ik me dat courgette dé groente was om eens mee te experimenteren. De basis voor dit recept heb ik uit het Groot Surinaams Kookboek, waarin dit een van de standaard bereidingen voor verschillende groenten is. Wat mij betreft is het experiment geslaagd.


Ingrediënten

600 g courgette
125 g taugé
2 lente-uien
1 sjalot
1 teentje knoflook
1 kleine rode chilipeper
stukje verse gember van 1 cm
½ tl Chinees vijfkruidenpoeder
5 el ketjap
2 el olie
zout

Bereiding

Snijd de courgette in blokjes, hak de sjalot, knoflook, gember en chilipeper fijn. Verhit de olie in een wok op middelhoog vuur, fruit hierin de gember, sjalot, knoflook en chilipeper 1 minuut. Voeg de courgette toe en roerbak 5 minuten, de courgette moet nog stevig zijn. Voeg dan de ketjap, Chinees vijfkruidenpoeder, taugé en lente-uitjes toe, meng alles goed door elkaar. Voeg indien nodig wat zout toe.
Lekker met rijst of mihoen.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten