cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 3 mei 2014

Gambia: koken voor het WIFE project

Een paar dagen geleden riep Mireille van Eitje kookt haar mede foodbloggers op om een bijdrage te leveren aan een heel bijzonder project: het WIFE project in Gambia. Het doel van dit project is om boerinnen in Gambia rechtstreeks in contact te brengen met hun afnemers. Nu zijn ze voor de verkoop van hun producten afhankelijk van tussenpersonen die het grootste deel van de opbrengst krijgen. Vier studenten van de TU Eindhoven vragen aandacht voor deze vrouwen en zamelen geld in om hen te ondersteunen op hun weg naar meer onafhankelijkheid. Meer daarover lees je op hun site fietsenvoorgambia.nl
Mireille vroeg om aandacht voor het project door op haar eigen blog een Gambiaans recept voor domoda te plaatsen en vroeg andere bloggers om ook een culinaire bijdrage te leveren. 
Nou, daar hoefde ik niet lang over na te denken! Enthousiast ging ik op zoek naar recepten, maar dat viel tegen. Zelfs mijn internationale kookboekenverzameling, waar ik altijd zo praat op ga (nog steeds hoor!), liet me enigszins in de steek. Op zich geen verrassing als je bedenkt dat een groot deel van de Gambiase bevolking van minder dan $1 per dag moet rondkomen, dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan je recepten op het WWW te delen. Reden te meer voor mij om mijn zoektocht naar een recept voort te zetten. Uiteindelijk vond ik een recept voor dit heerlijke stoofgerecht, maar ik wilde graag ook iets van de ingrediënten laten zien die typisch zijn voor Gambia - die informatie was dan weer wel volop te vinden. Ik was even aan het twijfelen of ik cassaveblad zou gebruiken. Dat is wel te krijgen in sommige Afrikaanse winkels in Nederland, maar uiteindelijk heb ik voor spinazie gekozen om het wat toegankelijker te maken. Verder heb ik palmolie, tomaten, eieren en natuurlijk peper in het recept verwerkt. Op de markt kocht ik bij een Ghanese dame, die me een beetje wantrouwend aankeek, een yam. Het resultaat was een heerlijk vegetarisch gerecht

Ik hoop dat ik je een beetje enthousiast gemaakt heb voor de Gambiase keuken, maar vooral voor het WIFE project. Ik vind het een mooie gedachte dat deze Gambiase boerinnen hulp krijgen om dichter bij de afnemers van hun producten te komen, waardoor zij een onafhankelijk bestaan kunnen opbouwen en hun kinderen een toekomst kunnen bieden. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten