cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 18 mei 2014

Mexicaanse witte bonensoep

Bonen zijn niet weg te denken uit de Mexicaanse keuken. Toen ik op vakantie in Mexico was, kon ik het natuurlijk niet laten om een kookboek te kopen, toch zo'n beetje m'n favoriete souvenir. Toen ik dat boek gisteren doorbladerde, kwam ik een recept voor witte bonensoep tegen, met verse kruiden en verder vrij simpel qua ingrediënten en bereiding. Erg handig omdat ik lekker kon oogsten uit mijn kruidentuintje en daarnaast ook nog tijd had om andere dingen te doen, deze soep heeft namelijk erg weinig aandacht nodig.
Ik heb verse jalapeño peper gebruikt, die tegenwoordig steeds vaker in de winkel ziet. Je kunt ze ook vervangen door een andere (vrij pittige) pepersoort. 
In veel recepten staat dat je gedroogde bonen van te voren moet weken. Dat kan, maar hoeft niet perse. Als je de bonen niet weekt, moet je wel rekening houden met een langere kooktijd.


Ingrediënten

180 witte bonen
1 kleine tak verse rozemarijn (of 1 tl gedroogde)
2 takjes verse tijm (of 1 tl gedroogde)
10 bladjes verse oregano  (of ½ tl gedroogde) 
1 kleine ui
1 jalapeño peper
2 teentjes knoflook
1 tomaat
1 l water
250 ml groentebouillon
zout en peper
½ citroen
2 el olijfolie

Bereiding

Doe de bonen met het water, de rozemarijn, tijm en de helft van de oregano in een pan, breng aan de kook en laat afgedekt een uur op laag vuur koken, verwijder na een uur de rozemarijn. 
Snipper de ui, peper (verwijder eventueel de zaadjes) en de knoflook. Snijd de tomaat in blokjes, hak de overige oregano. Snijd de citroen in partjes. Verhit de olijfolie in een pan en fruit hierin de ui. Voeg na 10 minuten de peper en knoflook toe, bak nog eens 2 minuten. Voeg dan de tomaat toe, bak 2 minuten mee en blus af met de bouillon. Laat 15 minuten zachtjes koken, voeg het dan bij de bonen en laat alles samen nog 40 minuten koken, de bonen moeten zacht zijn. Breng op smaak met zout en peper, roer de overige oregano door de soep. Serveer met de partjes citroen.
Lekker met vers (stok)brood.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten