cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 15 december 2012

Vegetarische ovenschotel met polenta


Spruitjes saai? Helemaal niet! Volgens mijn moeder was ik als kind niet bepaald dol op spruitjes, maar ik kan me daar niets van herinneren. Het is één van mijn favoriete wintergroenten, en ook nog eens erg veelzijdig. De winter is nog maar net begonnen, de komende weken kun je zeker nog meer recepten met spruitjes verwachten.
O ja, en bij dezen alvast mijn excuses dat ik zo oneigenlijk gebruik maak van polenta, dat ga ik zeker nog vaker doen.
Deze ovenschotel is trouwens ook heel geschikt als bijgerecht.

Ingrediënten

Voor de groenten:
½ ui
2 teentjes knoflook
1 chilipeper
1 kleine prei
250 g spruitjes
½ rode paprika
1 wortel (+ 225 g)
2 tomaten
1 el madraskerrie
1 blokje groentebouillon
100 ml water
3 el olijfolie
50 g geraspte kaas

Voor de polenta:
200 g maisgries
2 el pesto
1 el boter
600 ml water of groentebouillon
zout

Bereiding

Hak de ui en de chilipeper fijn. Snijd de prei en de paprika in ringen, halveer grotere spruitjes. Snijd de tomaten en de wortel in blokjes.
Verhit de olie op laag vuur in een hapjespan, fruit hierin de ui, chilipeper, geperste knoflookteentjes en kerrie ongeveer 5 minuten. Voeg de prei, tomaten, groentebouillon en water toe en bak 5 minuten op laag vuur. Voeg nu de wortel en de spruitjes toe en laat nog 10 minuten stoven, laat de paprika de laatste 5 minuten meekoken. Geef de groenten in een ovenschaal.
Maak ondertussen de polenta: breng hiervoor het water aan de kook en voeg de maisgries in kleine beetjes toe. Blijf goed roeren, het moet een zachte brei worden. Roer de boter en de pesto erdoor en breng op smaak met zout. Geef de polenta op de groenten, strijk de bovenkant glad met de bolle kant van een lepel. Strooi de kaas erover en bak 25 tot 30 minuten in de op 180 graden voorverwarmde oven (heteluchtoven).

Hoofdgerecht voor 2 tot 3 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten