cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 2 december 2012

Lamsbout gestoofd met kweepeer

Vorige week zag ik in een Amsterdamse winkel een specerijenmengsel voor rijst. De eigenaar van de winkel vertelde dat het een Afghaans specerijenmengsel was. Ik moest meteen denken aan mijn Afghaanse kookboek dat ik thuis heb liggen. Daarin staat iets over een typisch Afghaans specerijenmengsel, tsjar masala en ja, ook dat had hij. Blij als een kind liep ik de winkel uit, en natuurlijk ging ik meteen bedenken wat ik allemaal ga uitproberen. Deze schotel met lamsvlees en kweepeer stond bovenaan op m'n lijst. 
Als je geen kant en klare tsjar masala kunt vinden, kun je het ook zelf maken. Meng naar eigen smaak kaneel, kruidnagel, komijn en zwarte kardemom. Eventueel kun je daar ook nog zwarte peper, koriander en groene kardemom aan toevoegen.

Ingrediënten

600 g lamsbout
1 ui
2 teentjes knoflook
1 el tsjar masala
1 kweepeer (ca. 230 g)
1 el limoensap
1 blik kikkererwten (400 g)
1 tomaat
1 blokje groentebouillon
1 glas water
2 el verse koriander
2 el olijfolie
1 el boter

Bereiding

Snijd het vlees in blokjes van 2 cm. Snipper de ui en de knoflook, snijd de tomaat in blokjes. Laat de kikkererwten uitlekken in een vergiet. Snijd de kweepeer in blokjes van 1 cm en meng met het limoensap.
Verhit de olijfolie en de boter op matig vuur in een gietijzeren of hapjespan, fruit hierin ui, knoflook en de tsjar masala gedurende 5 minuten. Voeg het vlees toe en bak rondom bruin. Doe nu de tomaat, het water en het bouillonblokje erbij. Breng alles aan de kook en laat met het deksel op de pan 20 minuten op laag vuur koken, roer af en toe. Doe nu de kweepeer erbij en laat nog eens 30 minuten koken. Voeg dan de kikkererwten en de koriander toe, roer alles goed door en voeg indien nodig wat zout toe.

Voor 3 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten