cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 18 januari 2013

Gevulde aubergines

Als je hier vaker komt, is het je vast niet ontgaan dat ik dol ben op de keukens uit het Midden-Oosten. Een tijdje geleden kwam ik een site tegen met heerlijke Turkse gerechten - en met een recept voor gedroogde gevulde aubergines. Die zie ik al tijden in Turkse winkels maar ik had nooit een idee wat ik ermee moest. Nou, inmiddels weet ik er raad mee, en ik denk dat dit vaker op tafel komt. Het kost wel even wat tijd maar het resultaat is zeker de moeite waard!
Voor de vulling heb ik ajvar gebruikt, een groentenmengsel uit onder andere paprika en tomaten. Je hebt een pittige en een milde variant, beiden zijn geschikt voor dit recept. Je kunt ajvar kopen in Turkse winkels. Als alternatief kun je tomatenpuree en chilipoeder gebruiken.
De vulling wordt rauw in de aubergines gegeven. Houd er rekening mee dat de rijst tijdens het garen gaat uitzetten, doe dus niet te veel vulling in de aubergines.
Serveer deze gevulde aubergines als voorgerecht of als hoofdgerecht met een soep of wat salade en verse brood.

Ingrediënten

25 gedroogde aubergines
100 g rijst
125 g kipgehakt
½ rode ui
1 tomaat
 ½ bos peterselie
1 el ajvar
1 tl zout
2 el olie

Bereiding

Kook de aubergines in ongeveer 10 minuten zacht, giet af en laat ze uitlekken. Hak voor de vulling de ui en de peterselie fijn. Snijd de tomaat in fijne blokjes. Meng alle ingrediënten voor de vulling goed door elkaar, breng op smaak met zout. Vul de aubergines voor ongeveer twee derde en zet ze rechtop naast elkaar in een pan. Schenk voorzichtig zoveel water in de pan dat de aubergines net niet onder staan, doe het deksel op de pan en kook de aubergines 30 tot 45 minuten op laag vuur, controleer of de rijst gaar is.

Voor 2 tot 4 personen 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten