cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 24 april 2014

Orange curd

Vandaag had ik echt een geniaal idee! Eigenlijk had ik de idee al een tijdje terug, maar vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen. Toen ik onlangs zat te smullen van zelfgebakken ricottataart met lemon curd, bedacht ik dat je vast ook erg lekkere dingen kunt maken met orange curd. Die heb ik dus vandaag gemaakt en geloof me, het is verschrikkelijk lekker!
Ik had op de markt heerlijk zoete sinaasappels gekocht waardoor ik bijna geen suiker hoefde toe te voegen. Dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak, dus proef van te voren even hoe zoet het sap is.
Het is handig als je een au bain marie pan hebt, maar met een gewone vuurvaste kom lukt het ook. Au bain marie pannen vind je tegenwoordig voor schappelijke bedragen in veel goedkopere huishoudwinkels. 

Ingrediënten

100 ml versgeperst sinaasappelsap
1 tl geraspte sinaasappelschil
2 eieren
25 g suiker
50 g boter

Bereiding

Voor dit recept is het belangrijk dat je alles klaar hebt staan, als je een keer begonnen bent, heb je geen tijd meer om ingrediënten af te wegen. 
Breng in een open pan water aan de kook. Zorg dat je een vuurvaste kom/bak hebt die goed op de pan past. Kluts de eieren in de kom, voeg de suiker toe. Zet de kom boven de pan zodra het water kookt, roer tot de suiker opgelost is. Voeg de boter toe en laat die al roerend oplossen. Doe dan het sinaasappelsap en de schil erbij, blijf roeren tot je een cremige massa hebt. Dat zal ongeveer 10 minuten duren. Vul de orange curd in een schoon glas met schroefdeksel en zet het glas 5 minuten op z'n kop zodat het vacuüm sluit.

Tip: als de orange curd niet dikker wordt, is het water misschien niet hoog genoeg. Het water moet echt koken. Blijf goed roeren zodat het ei niet gaat stollen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten