cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 21 april 2014

Foodblogswap: Gezonde Havermoutrepen

Deze maand doe ik voor het eerst mee aan de foodblogswap. Elke maand koken foodbloggers van elkaars blog. Reuze spannend, maar vooral ook een leuke manier om andere blogs te ontdekken. Ik mocht een recept kiezen op Zoetrecepten van Mariette. Een blog vol met zoete cakes en taarten maar ook fijne basisrecepten. En - heel leuk - ook aandacht voor allergieën zoals lactose intolerantie en glutenallergie. Ik heb een aantal mensen met allergieën in mijn omgeving, ik weet dus uit ervaring hoe lastig het kan zijn om iets lekkers op tafel te zetten wat allergieproef is. 
Min of meer toevallig koos ik ook een allergieproef recept: havermoutrepen. Ik was al een tijdje van plan om zelf een keer repen te maken, dit was dus een goede gelegenheid. En toevallig (?) had ik ook alle ingrediënten in huis, op de bananen na. Dus ging het vrolijk aan de slag, en ik weet zeker dat ik deze repen vaker ga maken!


Ingrediënten

1 grote banaan (handig als 'ie al een beetje rijp is)
75 ml vers sinaasappelsap
2 el kokosolie
2 el honing
75 g grofgehakte noten (ik heb hazelnoten gebruikt)
75 g zaden (ik heb 40 g grofgehakte zonnebloempitten en 35 g lijnzaad gebruikt)
125 g grofgehakte cranberries (ik heb 75 g cranberries en 50 g abrikozen gebruikt)
150 g havermout

Bereiding

Prak de banaan met een vork fijn. Doe het sinaasappelsap samen met de kokosolie en de honing in een kleine pan, verwarm het net zo lang tot de kokosolie gesmolten is, laat een beetje afkoelen.
Meng nu alle ingrediënten goed door elkaar en vul het in een met bakpapier beklede ovenschaal van 20 x 30 cm, zorg dat  je het mengsel egaal verdeelt. Als je geen ovenschaal in de juiste maat hebt, kun je gewoon een bakblik gebruiken. De massa is heel compact en loopt niet uit.
Bak de havermoutkoek in 25 minuten goudbruin in de op 200° C voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte), laat een beetje afkoelen en snijd in repen. Bewaar de repen in een afgesloten blik.

Voor ongeveer 16 repen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten