cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 19 april 2014

Chocolade-hazelnotencake

Een paar weken geleden heb ik een eerste serieuze poging gedaan om zelf ganache te maken. Jammer dat ik niet eerder wist hoe makkelijk dat is! Een toen bedacht ik me dat dat waarschijnlijk niet alleen met chocolade werkt maar ook met een snijvaste hazelnotenpasta die ik in Duitsland heb gekocht (Nußnougat). En verdraaid, het lukte inderdaad! Gelukkig maar, want ondertussen stond de bijbehorende cake al in de oven. Ik had een paar plakjes meegenomen naar het werk, en als collega's komen voor het recept en ondertussen de laatste achtergebleven kruimels wegwerken, dan weet ik dat 'ie geslaagd is. Nußnougat kun je in Duitsland in elke supermarkt kopen. Als vervanging kun je in dit recept een smeerbare hazelnootpasta gebruiken. Het aandeel noten is dan wel wat lager.
Dit recept is mijn inzending voor het foodblogevent van februari 2015. Het onderwerp is "guilty pleasures". Ik dacht eerst dat ik dit event aan me voorbij moest laten gaan, tot ik nog eens even goed ging kijken wat ik zoal aan zoetigheid op mijn geweten blog heb...


Ingrediënten

150 g boter (kamertemperatuur)
125 g suiker
3 eieren
75 g bloem
75 g gemalen hazelnoten
1 tl bakpoeder
50 g smeltchocolade (puur)
100 g slagroom
100 g (snijvaste) hazelnootpasta

Bereiding

Klop de boter met de suiker tot de suiker opgelost is. Voeg de eieren één voor één toe en meng nog even door. Voeg nu bloem, hazelnoten en bakpoeder toe, meng tot je een soepel beslag hebt. Geef het beslag in een ingevette cakevorm, bak 35 tot 40 minuten in de op 175° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). Laat de cake helemaal afkoelen.
Maak ondertussen de ganache. Hak snijvaste hazelnootpasta grof. Breng de slagroom aan de kook, haal van het vuur. Roer de hazelnootpasta door de hete slagroom tot 'ie helemaal opgelost is en je een egale massa hebt, laat afkoelen.
Snijd de cake in de lengte door, bestrijk de onderste helft met 2/3 van de ganache, leg de andere helft erboven op. Bestrijk de bovenkant van de cake met de overige ganache. 
Smelt de smeltchocolade au bain marie, laat een beetje afkoelen en giet over de cake.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten