cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 27 april 2014

Buns met nigella

Ja, je leest het goed, buns mét nigella, kleine zwarte zaadjes met een lichte anijssmaak. Op deze druilerige zondag had ik niet echt zin om naar buiten te gaan, maar echt stilzitten vond ik ook geen optie. Dus bladerde ik door een stapeltje kooktijdschriften, en in het lentenummer van het Jamie magazine kwam ik een aantal recepten voor buns tegen. Buns zijn zoetige broodjes waar je oneindig veel variaties van kunt vinden. In Groot Brittannië worden ze traditioneel rond Pasen gebakken. Ik ben niet zo'n zoetekauw, ik heb dus de in het recept vermelde suikerklontjes achterwege gelaten. Ik heb wat nigella zaadjes toegevoegd, wat mij betreft een geslaagde combinatie. Deze buns zijn niet echt zoet, je kunt ze prima zo eten of met zoet of hartig beleg. Ik had nog wat lemon curd in de koelkast...en dat was heerlijk!

Ingrediënten

125 ml melk en wat extra om te bestrijken
1 tl droge gist
225 g bloem
1 el suiker
1tl nigella zaadjes
100 g boter (op kamertemperatuur)
snufje zout 

Bereiding

Verwarm de melk in een pan tot lauwwarm, voeg de gist toe en laat even staan. Meng bloem, suiker en zout met elkaar en kneed de boter erdoor tot je een kruimelig deeg hebt. Voeg nu de melk en de nigella zaadjes toe en meng tot een vochtig deeg. Het deeg moet zacht zijn maar wel loslaten van de beslagkom. Laat het deeg afgedekt ongeveer een uur rijzen. Verdeel in 6 gelijke porties en rol die tot een rond balletje. Leg op een met bakpapier bekleed bakblik en laat nog eens 15 minuten rijzen. Bestrijk de bovenkant met melk en bak ze 20 tot 25 minuten in de op 190° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte).
Serveer ze als ontbijt, brunch of (net als scones) bij de thee. Puur, of met zoet of hartig beleg.

Voor 6 stuks


Geen opmerkingen:

Een reactie posten