cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 24 juni 2012

Kip in rabarbersaus

Toen ik klein was hadden we rabarber in de tuin. Mijn oma maakte er een heerlijke compote van, in de lente stond ze na school vaak op me te wachten met een schaaltje nog lauwwarme compote. Ik heb dus een heel zoete herinnering aan deze wat zure, bijna vergeten groente. Toen ik een Perzisch recept tegenkwam waarin rabarber in een stoofschotel verwerkt wordt, begon ik dan ook spontaan te watertanden. Het zal je niet verbazen dat het een paar dagen later in een aangepaste variant op tafel stond.

Ingrediënten

600 g kipfilet
500 g rabarber
1 ui
2 teentjes knoflook
1 tl kaneel
1 tl gedroogde mangopoeder
200 ml warm water
1 el suiker
zout naar smaak
3 el verse peterselie
2 el verse munt
5 el olijfolie

Bereiding

Snijd de kip in blokjes, schil de rabarber en snijd in stukjes van 2 cm. Snijd de ui in dunne ringen, hak de peterselie en de munt grof.
Verhit de olie in een hapjespan op matig vuur, fruit de uien goudbruin. Voeg de geperste knoflook, de kaneel en het mangopoeder toe, bak ongeveer 2 minuten. Doe dan de kip in de pan, bak het vlees van alle kanten lichtbruin. Blus af met het water en laat met het deksel op de pan 20 minuten stoven op laag vuur. Doe dan de rabarber erbij en laat nog 10 tot 15 minuten stoven tot de rabarber zacht is. Voeg de munt en de peterselie toe, breng op smaak met zout en suiker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten