cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 28 maart 2014

Reibekuchen met een twist

Als je ooit op een Duitse kerstmarkt of kermis bent geweest, heb je ze ongetwijfeld een keer gezien en misschien ook gegeten. Reibekuchen zijn echt een typisch Duits gerecht, meestal worden ze geserveerd met appelmoes. Het is niet meer dan geraspte aardappel, ui, ei, bloem, zout en peper en olie om ze te bakken. Vaak kom je recepten tegen waarin ze gefrituurd worden maar dat is echt nergens voor nodig. Ze worden vaak als snack gegeten maar ook gewoon als hoofdgerecht. 
Ik heb van de helft van het beslag traditionele reibekuchen gemaakt, aan de andere helft heb ik nog wat ingrediënten toegevoegd voor een kleine twist. O ja, verwissel Reibekuchen niet met rösti, dat is echt iets heel anders.


Ingrediënten

Voor de reibekuchen:
500 g aardappelen
2 eieren
6 el bloem
1 kleine ui
zout, peper

Voor de twist:
50 g courgette
1 el lente-ui
4 stelen koriander
1 el sojasaus

olie om te bakken

Bereiding

Schil de aardappelen en rasp ze grof, druk het overtollig vocht met je handen eruit. Rasp of hak de ui fijn. Meng alle ingrediënten voor de reibekuchen tot je een samenhangend mengsel hebt, let op dat het niet te nat is (voeg in dat geval wat extra bloem toe).
Verdeel het beslag in 2 gelijke porties. Rasp de courgette, hak de lente-ui en de koriander fijn en meng dit samen met de sojasaus door 1 portie van het beslag.
Verhit wat olie in een pan en doe er met een eetlepel telkens een kleine portie van het beslag in, druk het een beetje plat. Bak de reibekuchen aan een kant goudbruin, keer om en bak de andere kant. Laat even uitlekken op keukenpapier, serveer met appelmoes, chilisaus, een yoghurtdip...

Voor 7 stuks




2 opmerkingen:

  1. Heerlijk, maar voor mij dan zonder de twist en er hoeven zelf geen uitjes bij.
    Naturel vind ik ze het lekkerst en de volgende dag (koud) nog lekkerder...!!!

    Maar ik ken ook genoeg mensen die ze naturel eten met een sausje erbij zoals curry, whiskey- of knoflooksauce. Met appelmoes zie ik het hier niet vaak gegeten worden al denk ik dat het een prima combinatie is.

    Overigens, hier (oostelijke Betuwe) noemen we ze aardappel(pannen)koekjes, riefkoek of in het dialect errappelkuukskes.
    MMMMmmmm, hier mogen ze me s nachts voor wakker maken.


    Groetjes, Onno.


    PS: Leuke Blog met lekkere recepten en mooi gefotografeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment, altijd leuk om te lezen!
      Ja, dat is het leuke aan dit recept, de basis is vrij simpel, en daardoor kun je er lekker mee variëren. Appelmoes is echt de typisch Duitse variant voor zover ik weet, het lekkerst is het met (zelfgemaakt) appelmoes van zoetzure appels.

      Verwijderen