cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 9 maart 2014

Liebster Award

Ik heb de Liebster Award ontvangen van Alesig van bakken zoals oma. Dank je wel!
Niets vermoedend opende ik op een veel te vroege ochtend in januari mijn mail en las het bericht dat ik genomineerd ben voor de Liebster Award. De wat??? Nooit van gehoord! Maar na een korte speurtocht werd ik snel wijzer. De Liebster Award is bedoeld om de persoon achter een (beginnende) blog beter te leren kennen. Daar moet ik welgeteld 11 vragen voor beantwoorden. Daar gaan we dan!
1. Wat is je droom voor je blog?
Ik wil graag laten zien dat je geen keukenprins(es) hoeft te zijn om een gezonde en lekkere maaltijd op tafel te zetten. Probeer nieuwe dingen uit, kijk eens verder dan je eigen (of je moeders) keuken. Vraag wat het is als je onbekende ingrediënten of gerechten ziet. Ga eens naar een winkel of restaurant met producten die nog niet kent. Mijn ervaring is dat mensen het erg leuk vinden als je interesse toont in hun producten, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand negatief reageert. Voor mij is eten absoluut een verbindende factor, en als je je een beetje verdiept in de verschillende keukens, zie je verbazingwekkend veel overeenkomsten. Ik wil echt een wereldkeuken laten zien en mensen over de streep trekken om nieuwe smaken te proberen.
2. Beschrijf je kookstijl in één zin.
Ik begin met een basisingrediënt en volg dan mijn intuïtie voor de bereiding en ingrediënten en specerijen die ik eraan toevoeg.
3. Wat moet een bezoeker aan je blog bijblijven? Waar moeten ze aan blijven denken als ze bij jouw blog op bezoek zijn geweest?
Ik hoop dat mensen minimaal een recept hebben gevonden met minimaal een nieuw ingrediënt dat ze gaan uitproberen. Ik wil mensen graag meegeven dat het leuk is om nieuwe dingen te ontdekken. En dat je een culinaire reis kunt maken zonder kant en klare producten, maar met verse ingrediënten. 
En natuurlijk wil ik graag dat mensen zich mijn kleurrijke blog herinneren, het delen met familie en vrienden en regelmatig terugkomen.

4. Op welk recept/post op je blog ben je het trotst?
Ik vind de perzikchutney en de salade van watermeloen en radijs allebei erg leuke posts. Het zijn makkelijke recepten waarmee je een leuke draai kunt geven aan een alledaagse maaltijd. En ik vind ook de foto's bij deze recepten mooi geslaagd.
5. Op welk ingrediënt bezuinig je nooit?
Hmm, ik ben nooit zuinig met kruiden en specerijen. Ik heb een enorme verzameling aan kruiden en specerijenmengsels, en ik gebruik ze altijd royaal. Zelf ben ik dol op pittig eten, dus over het algemeen ben ik ook niet zuinig met chilipeper. Alleen als ik visite heb waarvan ik niet zeker weet of ze het lekker vinden, houd ik me een beetje in. Maar dan staat voor de liefhebbers wel altijd een schaaltje met (liefst homemade) sambal op tafel. 
6. Heb je wel eens een bloggersblock gehad en hoe ben je daar doorheen gekomen?
Ik heb weleens fases met weinig inspiratie. Over het algemeen kom ik daar heel snel overheen met een lekker kopje thee en een flinke stapel kookboeken. Ik kan alle keukens waarderen, maar mijn favoriete kookboek op zo'n moment is een verzameling met recepten over de hele wereld. Kijken naar 24kitchen helpt ook altijd. Na een uur heb ik een lijst met minimaal 15 recepten die ik het liefst meteen wil uitproberen.
7. Je wint een “Meet & Greet” met een topchef. Je mag zelf kiezen wie je mag ontmoeten. Welke chef zou jij graag ontmoeten?
Jamie Oliver!!! Ik ben echt dol op zijn manier van koken! Improviseren met de ingrediënten die je in huis hebt, kijken in andermans keuken en er vervolgens je eigen draai aan geven en zijn project om kansarme jongeren de kans geven om een koksopleiding te volgen. En dan ook nog allerlei projecten om gezond eten te promoten, een hele reeks kookboeken, een magazine, kortom, voor mij echt een onuitputtelijke bron van inspiratie. 
8. Als mijn dochter het avondeten mag kiezen heeft ze een 3P-selectiemenu klaar staan: Pizza, Pannenkoeken en Patat. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Pizza! Afgelopen jaar was ik op Sicilië, een prachtig eiland met een geweldige keuken. Kijk in een willekeurig restaurant wat voor pizza zij hebben en er gaat een wereld voor je open. Mijn ervaring is dat kinderen er vaak zo hun eigen ideeën op nahouden wat lekker is. Ik ga dan voor een basisdeeg dat iedereen naar eigen smaak mag belegen. Lekker en een leuke manier om kinderen bij het koken te betrekken.
9. Wat is het beste gerecht dat jij ooit hebt gemaakt?
Het meest gelezen recept op mijn blog is op dit moment het recept voor gemarineerde kip uit de oven. Niet bepaald mijn beste foto maar de kip is echt lekker! Mijn persoonlijke favorieten zijn de moksi alesi met bakkeljauw en pompoen en de groene bananensoep met tajerblad en gerookte kip, en op nummer 1 staat bij mij de pom. Ik heb hem al bij veel verschillende mensen gegeten maar stiekem vind ik mijn eigen recept het lekkerst.
10. Is er een verband tussen je blog en je persoonlijke idealen? Zo ja, beschrijf dit eens.
Absoluut! Mijn keuken is een afspiegeling van mijn vriendenkring. Ik had als kind al een enorme belangstelling voor alles wat ik nog niet kende. Ik vind het een enorme verrijking om kennis te maken met andere culturen. Dat kun je doen door te reizen maar ook door in contact te komen met bijvoorbeeld je buren. Op de middelbare school had ik een Koerdische vriendin bij wie ik regelmatig thuis kwam. Haar gezin had het niet breed maar ze waren ontzettend gastvrij. Ik bleef vaak eten, gezellig met het hele gezin rond een groot kleed dat op de vloer uitgespreid werd. 
Het is jammer dat sommige mensen vasthouden aan vooroordelen in plaats van te onderzoeken wat ervan waar is. Als je de moeite neemt om mensen te leren kennen, zie je hoeveel je met elkaar gemeen hebt. Wil je graag eens tajine maken en weet je niet precies hoe het moet? Vraag het eens aan je Marokkaanse buurvrouw, het zou zomaar kunnen dat je er een nieuwe vriendin bij hebt.
11. Chocolade…waar ga jij voor: Puur, Melk of Wit?
Als kind was ik gek op melkchocolade met druiven en hazelnoten...eigenlijk nog steeds... Voor mijn recepten gebruik ik meestal pure chocolade omdat ik die het lekkerst vind combineren met noten en gedroogd fruit. Ik maak niet vaak toetjes maar ik ben wel dol op bakken, en dan gebruik ik het liefst pure chocolade.

Zo, dat waren mijn antwoorden. Nu mag ik dus 5 blogs nomineren en de schrijvers erachter 11 vragen stellen. 

Dit zijn de blogs die ik nomineer voor de Liebster Award:
1. Pietas hapjes, een blog met bekende en minder bekende recepten, op een eerlijke manier bereid. Hier kom ik de komende tijd vaker!
2. Bettys kitchen, een geweldige blog met recepten voor elk moment van de dag en daarnaast allerlei andere dingen die wij (vrouwen dus) leuk vinden!
3. Carola bakt zoethoudertjes, een bakblog met heerlijke recepten voor cakes, taarten en koekjes én hele fijne uitleg over verschillende technieken en basisingrediënten. 
4. Dulce freska, ook een bakblog, alleen de "to do" lijst is al om te watertanden, laat staan de recepten zelf. En een overzicht van maten en gewichten in cups, erg fijn als je zelf geen maatscheppen hebt.
5. Ona Pona kookt, een blog vol met lekkere en gezonde recepten.

  En dit zijn de vragen die ik voor jullie heb:
1. Wat was jouw trigger om aan een blog te beginnen?
2. Je mag 3 minuten gratis shoppen in een winkel van jouw keuze. Welke winkel wordt het en
     voor welk(e) product(en) ga je?
3. Je wint een kookworkshop, je mag zelf het onderwerp en de bestemming kiezen. Wat wordt       het?
4. Op welk recept ben je het meest trots?
5. Zoet of hartig?
6. Goede vrienden komen eten. Wat is het menu?
7. Hoe doe je inspiratie op?
8. Waar word je blij van?
9. Wat heb je altijd in je voorraadkast?
10. Wat doe je als je niet aan het bloggen bent?
11. Je hebt een heel weekend voor jezelf, hoe vul je dat in?

Succes, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!




2 opmerkingen:

  1. Hallo Katrin,

    Ook ik was zeer verbaasd om genomineerd te zijn voor de Liebster Award, net als jij had ik hier ook nog nooit van gehoord.
    Leuk dat je me genomineerd hebt en nog leuker dat je m'n blog interessant genoeg vindt om nog vaker te komen kijken.
    Zojuist heb ik jouw blog bekeken en daar heb ik al een aantal leuke recepten zien staan, die ik wil maken.
    Maar dan nu de vragen die ik voor je beantwoordt hebt:
    1. Wat was jouw trigger om aan een blog te beginnen?

    Eigenlijk begon het al in 2007. In mei van dat jaar heb ik een blog aangemaakt. Het was eigenlijk meer nieuwsgierigheid, dan dat ik op dat moment wist wat ik ermee zou gaan doen. Het leek me altijd wel leuk om een kookblog te beginnen, maar bij het zien van de velen kookblogs die al in de lucht waren op internet, zonk de moed me alweer in de schoenen. De ene professionele blog na de andere kwam voorbij. Nee dat werd hem niet, ik vond mezelf te onprofessioneel. Na wat uitproberen wist ik toch eigenlijk niet goed wat ik er verder mee moest. Uiteindelijk heb ik de pagina’s die ik gemaakt had verwijderd. Je account blijft dan wel bestaan. En afgelopen jaar dacht ik ineens … ik ga het gewoon doen. Een kookblog met lekkere recepten die gemaakt zijn zonder pakjes en zakjes oftewel zoveel mogelijk verse producten. Alle recepten heb ik zelf uitgeprobeerd, onderaan iedere recept vermeld ik ook de bron van het recept. De foto’s bij de recepten heb ik ook zelf gemaakt.
    2. Je mag 3 minuten gratis shoppen in een winkel van jouw keuze. Welke winkel wordt het en voor welk(e) product(en) ga je?
    Dit is een moeilijke vraag, ik ben erg snel tevreden, ik heb eigenlijk alles wat mijn hartje begeert, maar het liefst zou ik dan toch naar een fotospeciaalzaak gaan en daar in 3 minuten een prachtige digitale camera uitzoeken met de nodige accessoires, zodat ik de gerechten die ik maak ook mooi kan fotograferen.
    3. Je wint een kookworkshop, je mag zelf het onderwerp en de bestemming kiezen. Wat wordt het?
    Kort maar krachtig: zelf pasta leren maken in Italië.
    4. Op welk recept ben je het meest trots?
    Het meest trots ben ik op de pompoenworteltaart met geienkaas van Yotam Ottolenghi.
    Het is best een bewerkelijk recept, maar het resultaat is er dan ook naar, superlekker.
    5. Zoet of hartig?
    Hartig. Ik ben gek op zoet, maar voor hartig mag je me wakker maken.
    6. Goede vrienden komen eten. Wat is het menu?
    Vooraf een Italiaanse tomatensoep, als hoofdgerecht Ierse biefstuk met paddenstoelenrisotto en als nagerecht de aardbeien semifreddo.
    7. Hoe doe je inspiratie op?
    Ik kijk graag naar kookprogramma’s, ik lees veel kookbladen, o.a. Delicious, Gezond en Foodies. Daarnaast struin ik ook het internet af naar leuke recepten. Verder heb ik ook een groot aantal kookboeken in mijn bezit. Daarnaast wissel ik ook recepten uit met familieleden en vrienden. Inspiratie genoeg dus.
    8. Waar wordt je blij van?
    Ik wordt blij van vrolijke en positieve mensen, mooi weer, een lekker glas wijn en natuurlijk van lekker eten.
    9. Wat heb je altijd in je voorraadkast?
    In mijn voorraadkast vindt je altijd koffie, thee, suiker, gepelde tomaten, soffritto, tomatenpuree, verschillende soorten pasta, rijst, een grote hoeveelheid kruiden en specerijen, bouillonblokjes, gist, bloem, wat niet eigenlijk….te veel om op te noemen.
    10. Wat doe je als je niet aan het bloggen bent?
    Werken, koken, ontspannen, eigenlijk ook te veel om op te noemen.
    11. Je hebt een heel weekend voor jezelf, hoe vul je dat in?
    Lekker uitslapen, lekker ontbijten, krantje lezen, bloggen, shoppen, lezen, wandelen, muziek luisteren, toch ook weer receptjes zoeken en natuurlijk lekker koken voor mezelf met een lekker glas wijn erbij.

    Dit waren de vragen. Nogmaals hartelijk dank voor je nominatie en succes met je keuze.

    Met vriendelijke groet,
    Pieta van www.pietashapjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Katrin,
    Wat een leuke antwoorden heb je gegeven. En ik heb nu ook bij jou ingeschreven voor de feed. Blijf ik op de hoogte van je nieuwe recepten ;-)
    Groetjes
    Alesig

    BeantwoordenVerwijderen