cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 17 maart 2014

Noedels met garnalen en rundvlees

Ik heb een haat-liefde verhouding met noedels. Ik vind ze heerlijk om te eten maar lastig om te verwerken, het is en blijft een plakkerige aangelegenheid. Maar zo nu en dan maak ik ze toch klaar, omdat ze té lekker zijn. En vandaag zijn ze behoorlijk goed geslaagd, vandaar dat ik dit recept met jullie deel. 
Ik had bieflappen gehaald met een vaag idee voor noedels met rundvlees. Ik had ook groene asperges gekocht, en veel te veel taugé, dus dat wilde ik er ook in kwijt. Omdat het idee wel erg vaag was, heb ik mijn Vietnamees kookboek erbij gepakt. Ik bleef hangen bij het recept voor Shanghai noedels, met kip, varkensvlees en garnalen. Dat werd dus minder rundvlees dan ik van plan was, aangevuld met heerlijke tijgergarnalen. 
Het is een vrij eenvoudig gerecht dat je prima kunt voorbereiden. Je kunt naar eigen smaak variëren met vlees en garnalen door bijvoorbeeld kip, vis of andere zeevruchten te gebruiken.

Ingrediënten

150 g bieflappen
150 g tijgergarnalen, gepeld, zonder kop en staart
350 g groene asperges
150 g taugé
1 lente-ui
2 el verse koriander
3 sjalotjes
2 teentjes knoflook
2 kleine chilipepers (optioneel)
stukje gember van ½ centimeter
stukje laoswortel van ½ centimeter
sap van ½ citroen
2 el lichte sojasaus
1 el oestersaus
½ el vissaus
2 el olie

Bereiding

Meng het citroensap met de sojasaus, vissaus en oestersaus, verdeel dit over 2 kommen. Snijd het vlees in reepen, marineer die in de ene kom, doe de garnalen in de andere kom. Laat minimaal een uur marineren.
Verwijder het droge gedeelte van de asperges, schil eventueel het onderste gedeelte. Snijd ze in stukken van 5 centimeter en kook ze in 5 tot 7 minuten beetgaar. Giet ze af en laat uitlekken. Bereid de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet af en laat ze uitlekken. Hak de sjalotjes, knoflook, gember, laoswortel, chilipeper en koriander fijn. Snijd de lente-ui in ringetjes van 1 centimeter. 
Verhit de olie in een wok op hoog vuur, bak hierin de sjalotjes, knoflook, gember, laoswortel en chilipeper een halve minuut. Doe dan het vlees met de marinade in de wok, roerbak tot het rondom bruin is. 
Voeg de asperges, taugé en garnalen met de marinade toe, roerbak tot de garnalen verkleuren. Voeg een beetje water toe als het gerecht te droog wordt. Meng de noedels met een beetje heet water en roer ze los (doe dit net voordat je ze toevoegt aan het gerecht, anders gaan ze weer aan elkaar plakken). Doe de noedels in de wok, schep om met de overige ingrediënten. Roer de lente-ui en de koriander erdoor en serveer meteen.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten