cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 23 maart 2014

Citroen-ricottataart

Nog krap 4 weken te gaan tot Pasen, hoog tijd dus om na te denken wat je dan zoal op tafel wilt zetten? Vind je dat ik aan de vroege kant ben? Dat valt reuze mee, mijn moeder begint ergens in augustus recepten te zoeken voor de kerst...dus eigenlijk ben ik heel erg laat.
Ik was al een tijdje van plan om lemon curd te maken, en van de week is het dan eindelijk gelukt. Je kunt taalloze recepten voor lemon curd vinden, een heel fijn recept vind je bij bakkenzoalsoma. En toen kwam de vraag waar ik de lemon curd voor ga gebruiken. Ik had ook nog een bakje ricotta in mijn koelkast, die moest eigenlijk ook op. Frisse ricotta en zoet-zure lemon curd...daar hoefde ik niet lang over na te denken. Het resultaat is een heerlijke taart die niet alleen met Pasen op tafel komt!
Deze taart is heerlijk bij de koffie maar gaat ook prima samen met vers fruit.

Ingrediënten

100 g boter
150 g suiker
3 eieren
250 g ricotta
50 g lemon curd
175 g bloem
1 el bakpoeder

Bereiding

Klop de boter met de suiker tot de suiker opgelost is. Voeg de eieren één voor één toe, meng na elk ei een halve minuut. Meng de ricotta en de lemon curd door het beslag tot je een gladde massa hebt, voeg dan bloem en bakpoeder toe en meng dit kort door het beslag.
Giet het beslag in een ingevette springvorm van 24 of 26 cm, bak de taart ongeveer 20 minuten in de op 200 graden (onder- en bovenwarmte), de bovenkant moet lichtbruin zijn. Controleer met een houten stokje of de taart gaar is. Laat op een rooster afkoelen.

Voor 12 tot 16 stukjes


2 opmerkingen:

  1. Hoi Katrin,
    Dat ziet er goed uit. De styling van je foto is ook erg mooi!
    Mooie taart zeg, ik zou er niet op gekomen zijn om de lemon curd te mengen met ricotta in een taart.
    Goed bedacht!
    Groetjes
    Alesig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het was eigenlijk een beetje toeval, ik had de lemon curd naast de ricotta in de koelkast gezet en bedacht toen dat de ricotta ook op moest. Ik zat eerst te denken aan een frosting maar uiteindelijk is dit het geworden.
      Fijn om te horen dat je de foto leuk vindt! Ik vind de styling en het fotograferen soms nog steeds heel lastig, taarten worden wel beter de laatste tijd, grote uitdaging zijn nog steeds ovenschotels...die zien er vaak gewoon niet mooi uit.

      Verwijderen