cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 17 maart 2014

Börek van loempiavellen met Thais gekruid kalfsgehakt

Ongeveer 2 weken geleden heb ik hier een recept gepost voor börek van loempiavellen - en vandaag dus alweer. Je begrijpt het waarschijnlijk al, ik vind ze gewoon verschrikkelijk lekker! En behalve dat vind ik het ook gewoon een leuk idee om een typisch Aziatisch ingrediënt te gebruiken voor een typisch Turks gerecht. Dat bracht me op het idee om de vulling ook een Aziatische noot te geven, en dat gaat het makkelijkst met Thaise currypasta. Ik heb deze keer kalfsgehakt gebruikt voor de vulling, maar kip- of rundergehakt zijn ook prima geschikt voor dit recept. Kijk voor het basisrecept en meer ideeën op Mijn mixed kitchen, daar heb ik het basisrecept voor de loempiavellen gevonden. 
De vulling is het makkelijkst te verwerken op kamertemperatuur, je kunt de vulling ook prima een dag van te voren maken.

Ingrediënten

Voor de loempiavellen:
40 loempiavellen
1 glas Turkse yoghurt
3 glazen melk
½ glas olie
3 eieren
2 tl bakpoeder

Voor de vulling:
600 g kalfsgehalkt
4 citroenbladeren
2 el Thaise currypasta (naar keuze)
1 rode ui
stukje laoswortel van 2 cm
3 teentjes knoflook
1 lente-ui
5 steeltjes verse koriander
2 el olie

Bereiding

Hak de ui, citroenbladeren, laoswortel en knoflook heel fijn. Snijd de lente-ui in fijne ringetjes, hak de koriander fijn. Verhit de olie in een wok op matig vuur, bak de citroenbladeren, ui, laoswortel, knoflook en currypasta tot de geuren vrijkomen. Voeg dan het gehakt toe en bak het rul. Voeg de koriander en de lente-ui toe, bak nog heel even mee.
Meng eieren, melk, yoghurt, bakpoeder en olie in een kom. Dompel een loempiavel in dit mengsel, laat het afdruipen en leg het op een bord. Veerdeel een eetlepel van de vulling over het midden van het loempiavel, vouw het dubbel en rol het op tot een lange rol. Rol dit op en leg op een met bakpapier bekleed bakblik.
Bak de börek 35 tot 40 minuten in de op 170 graden voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte).
Lekker met zoete chilisaus.


Voor 40 stuks



Geen opmerkingen:

Een reactie posten