cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 31 mei 2015

Uit de moestuin: Tuinieren met vallen en opstaan

Het gaat goed met mijn moestuin! En dat schrijf ik terwijl ik volgens mij geen enkele beginnersfout oversla. Helaas hebben de aubergines het avontuur in de buitenlucht niet overleefd, en ook de kouseband was niet gecharmeerd van de Hollandse lente, evenals 2 komkommerplanten. Ook bij de paprika- en peperplantjes heb ik verlies geleden.
Onder de grond is een of andere roversbende (muizen? veenmollen?) actief die het nodig vond om het grootste deel van de pompoenzaden, alle (!) meloenzaden en ongeveer een derde van de doperwtenzaden op te peuzelen. Ook aan de mais hebben ze zich flink tegoed gedaan.

Doperwten

Het is nog redelijk vroeg in het seizoen, dus heb ik gewoon alles opnieuw uitgezaaid - in zaaibakjes veilig afgedekt op mijn balkon. Van het weekend zet ik het wel in de kas.
Ondertussen gaan er ook een hoop dingen goed. De aardbeien en frambozen beginnen vruchten te maken, de sperziebonen steken de kop op en binnenkort kan ik de eerste sla uit eigen tuin eten.

Aardbeien


Sla
Frambozen






















De kruidentuin begint vorm te krijgen en ook de bloedzuring lijkt zich na 2 maanden kwakkelen eindelijk thuis te voelen.

Een deel van de kruiden

De aardappels, uien en knoflook doen het erg goed en ik kan binnenkort ook de eerste eigen spinazie oogsten. Veel zal het waarschijnlijk niet zijn, maar voor een lekkere pasta is het meer dan genoeg.

Aardappelen

Ook de bieten (rode, gele, chiogga en snijbiet) laten zich zien en in de kas groeien de tomaten, pepers,okra's en aubergines vrolijk door. Verder staan nog 2 courgetteplanten en 3 komkommers in de kas, en ook die doen het goed.

Tomaten

De 3 pompoenzaden die de ondergrondse rovers hebben laten staan ontwikkelen zich gestaag tot mooie sterke planten.


Pompoen


3 bloemkoolzaadjes hebben zich na ruim 2 maanden bedacht en stekken dapper de kop op.

Bloemkool

De kruisbes draagt al 3 (!) vruchten, en ook de bosbes en de honingbessen dragen vruchten. Dat schijnt niet vanzelfsprekend te zijn in het eerste jaar.

Kruisbes

Het glas is half vol en ik kijk uit naar mijn eerste tweede oogst (de radijsjes zijn al op).

Cranberry











Geen opmerkingen:

Een reactie posten