cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 19 mei 2015

Uit de moestuin: Waar blijft de lente?

Er is een hoop gebeurd in de moestuin. Helaas heeft mijn kas het tijdens de storm begin van de maand begeven. Mijn noodconstructie was helaas niet zo stevig als ik gehoopt heb. Inmiddels heb ik een nieuwe kas neergezet, iets kleiner maar wel een stuk steviger. Het zal knus worden want zoals veel beginners heb ik veel meer tomaten voorgezaaid dan ik kwijt kan. Ik ga dus gewoon de gok wagen en er een paar buiten zetten - uiteraard alleen van de soorten waar ik veel planten van heb.

Nadat de eerste kas stuk gewaaid was, moest ik noodgedwongen de aubergines, paprikas, pimientos de padrons en een deel van de pepers in de volle grond planten. Eigenlijk vond ik ze daar nog veel te klein voor - ze stonden niet voor niets in de kas, maar ze doen het redelijk goed. Een aantal planten ben ik wel kwijt, maar gelukkig had ik ook hier ruim gezaaid. Wel een beetje jammer dat de pepers en paprika's door elkaar gewaaid waren en nu dus ook door elkaar geplant zijn... maar dat maakt het straks ook weer spannend.

Nu de IJsheiligen voorbij zijn heb ik ook de komkommer en de courgette in de volle grond geplant. Omdat de lente nog niet echt op gang wil komen, bescherm ik ze met plastic flesjes.
Ook de kouseband mag vanaf vandaag naar buiten. Ik heb verschillende meningen gehoord over kouseband telen. De een zegt dat het alleen in de kas kan omdat het hier te koud is, de ander zegt dat het buiten ook prima lukt en de derde verkiest na een experiment de buitenteelt boven de kas.
Verder heb ik nog okraplantjes voorgezaaid. Bij mij in huis vonden ze het wel gezellig, nu staan ze in de kas. Ik hoop dat ze buiten straks ook willen aarden.

Het is af en toe best zwoegen in de tuin maar het geeft ook veel voldoening. En bovendien is er niet alleen leven in mijn tuin, maar ook in het slootje achter de tuin. De kikkers laten regelmatig van zich horen en vandaag maakte ik kennis met familie Meerkoet met 3 kleintjes.



Familie Meerkoet

Aubergineplant

De kas op 16 mei: tomaten, aubergines, pepers en okra


Kouseband




Geen opmerkingen:

Een reactie posten