cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 25 mei 2015

Foodblogswap: Kniepertjes

De tijd vliegt, mei loopt al weer op z'n eind. Deze maand mag ik koken van The answer is food. Een heel leuk blog met vooral hartige recepten, een voor een lekker en prima na te koken. Ik kwam een aantal leuke recepten tegen, maar bleef een beetje treuzelen. Toen ik eigenlijk een definitieve keuze wilde maken viel mijn oog op de kniepertjes - echt nog nooit van gehoord! Kniepertjes zijn wafels die traditioneel met kerst en oud en nieuw gemaakt worden in sommige streken. Met kerst zijn ze gewoon plat, voor oud en nieuw worden ze opgerold. Het werd dus geen teriyaki, geen bonenburger, geen stamppot of quiche. Nee, ik ga kniepertjes maken! (Voor de andere recepten kom ik nog een keer terug.) Daar heb je uiteraard een speciaal kniepertjes-ijzer voor nodig. Gelukkig slaagde ik meteen in de eerste winkel (bedankt Google) en ook het beslag lukte goed. En toen wilde ik het wafelijzer aanzetten. Helaas, er gebeurde niets. Ik had nog ongeveer een uur voordat de winkel ging sluiten en ik wist dat ze behalve mijn exemplaar alleen nog het showmodel hadden. Dat kreeg ik mee, inclusief uitgebreide excuses van de aardige verkoopsters. Goed, aan de slag dus! Nu lijkt het heel simpel om mooie wafels te bakken, maar het is echt iets waar je even handig in moet worden. De kniepertjes mogen niet te lang bakken - ze worden snel hard en dan valt er niets meer op te rollen. Te zacht is natuurlijk ook niet goed. 
Ik heb het beslag dikker gemaakt dan in het oorspronkelijke recept door de hoeveelheid water te halveren. Verder heb ik de brandewijn vervangen door wodka. En omdat ik er toch nog een kleine twist aan wilde geven, heb ik 4 wafeltjes in kleine briochevormen gelegd en ze gevuld met een aardbeiencrème - lentekniepertjes.
Deze foodblogswap had wat kleine opstakels maar is wat mij betreft helemaal geslaagd. Ik stel voor dat we de kniepertjesstreek wat groter gaan maken.


Ingrediënten

Voor het beslag:
250 g bloem
250 g water
150 g kandijsuiker
125 g boter
1 ei
20 g anijszaad (niet gemalen!)
een scheut wodka

Voor de aardbeiencrème:
200 g slagroom
100 g Griekse yoghurt
g aardbeien

Bereiding

Voor het beslag:
Doe de kandijsuiker in een ruime kom, breng het water aan de kook en giet het over de suiker. Roer tot de suiker opgelost is. Voeg de boter toe, laat smelten in het suikermengsel. Laat het mengsel afkoelen tot kamertemperatuur en voeg de bloem toe, meng tot een glad beslag. Voeg als laatste het ei, de wodka en de anijszaadjes toe. 
Verhit het wafelijzer en zorg dat de volgende dingen klaarstaan: 
- een bakplaat of bord met bakpapier om de kniepertjes af te laten koelen
- een vork of spatel om de kniepertjes van het wafelijzer te halen
- een snijplank 
- een stok of een houten kooklepel.
Schep met pollepel wat beslag op het wafelijzer, knijp het ijzer goed dicht en bak de wafel 1 tot anderhalve minuut (de tijd verschilt per wafelijzer, je moet de wafel makkelijk kunnen oprollen, bak ze dus niet te lang).
Leg de wafel op je snijplank en wikkel met behulp van het stokje op tot een rolletje. Leg de kniepertjes op de bakplaat om ze af te laten koelen. Leg ze naast elkaar zodat ze goed kunnen drogen en uitharden.
Leg voor de kniepertjes met aardbeiencrème 4 wafels in kleine bakjes of bakvormen. 
Ga door tot je het beslag verwerkt hebt, laat de kniepertjes afkoelen. Je kunt ze vullen met slagroom.

Voor de aardbeiencrème:
Klop de slagroom stijf. Houdt 4 aardbeien apart, pureer de rest samen met de yoghurt. Meng dit voorzichtig door de slagroom, vul daarmee de bakjes, garneer met de achtergehouden aardbeien. Schep de vulling in de kniepertjes.

Het beslag is voldoende voor 25 tot 30 kniepertjes, de vulling is voor 4 kniepertjes.









2 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee om er een bakje van te maken. Dat is dus echt leuk aan de foodblogswap, want dit ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, hier draait het inderdaad om, de kniepertjes komen hier zeker vaker op tafel :).

      Verwijderen