cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 8 januari 2015

Vanillecrème met maanzaad en frambozen

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om voor Oudejaarsavond een toetje te maken - tot ik een dag van te voren een recept zag dat me toch wel heel nieuwsgierig maakte. Het was een recept om restjes te verwerken, en daar komen vaak de lekkerste dingen uit. Voor het recept had ik onder andere een bakproduct met maanzaad nodig dat je in Duitsland in elke supermarkt kunt kopen maar dat in Nederland niet te krijgen is. Ik wist dus niet goed raad met de gewichtsaanduiding "een pakje". Gelukkig kreeg ik snel antwoord op mijn vraag, een pakje weegt 200 g, dat komt neer op 100 g maanzaad en dan nog de overige ingrediënten voor de bereiding van het kant en klare mengsel. Ik kreeg nog als tip mee om gewoon gemalen maanzaad te gebruiken. Eenmaal thuis van het boodschappen doen zag ik dat je ook slagroom nodig had...die had ik dus niet, en ik werd ook niet echt vrolijk van het idee om op Oudejaarsdag voor een beker slagroom uren in de rij te staan. Ik had nog wat mascarpone en Turkse yoghurt in de koelkast, een redelijk alternatief dus. Verder had ik nog frambozen gekocht...frambozen, maanzaad en marsepein - echt een geweldige combinatie!

Ingrediënten

500 ml melk
1 pak vanillepudding om de koken
100 g maanzaad
100 g mascarpone
100 g Turkse yoghurt
100 g marsepein
250 g frambozen (diepvries)

Bereiding

Laat frambozen uit de diepvries ontdooien, houd een paar mooie apart voor de decoratie. Snijd of rasp het marsepein fijn. Maal het maanzaad in een keukenmachine of koffiemolen fijn. Bereid de pudding volgens de aanwijzingen op het pakje, kook het maanzaad hierbij mee. Neem de pan van het vuur, roer het marsepein erdoor tot het opgelost is.
Doe de pudding in een schaal en laat afkoelen. Meng de mascarpone en de Turkse yoghurt erdoor, meng goed door de pudding. Spatel voorzichtig de frambozen erdoor en vul de crème in een grote of 4 tot 6 kleinere schalen. Decoreer met de overige frambozen, zet nog minimaal 2 uur in de koelkast.

Voor 4 tot 6 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten