cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 6 januari 2015

Kastanjepasta met champignonsaus

Ik ben niet dol op de winter, echt niet. Het is koud, guur, donker...nee, doe mij maar een lekker warme zomer. De winter heeft echter een groot voordeel: niemand zal er commentaar op hebben als je de hele middag in de keuken bezig met een heerlijke zelfgemaakte pasta. Ik had nog wat kastanjepuree in de koelkast, en ik was erg benieuwd hoe dat zou smaken in het pastadeeg. Verder had ik nog bruine champignons, wat kip en een restje mascarpone - dat moest lukken. Ik zat even te twijfelen tussen salie of tijm. Het werd tijm, de salie stond buiten...
Nu ben je waarschijnlijk benieuwd of je de kastanje echt proeft. Ja - als je de pasta zonder saus eet proef je een subtiele kastanjesmaak. Zodra de saus erbij gaat, proef je niets meer van de kastanje. De volgende keer ga ik wat meer kastanjepuree toevoegen en gebruik ik geen olijfolie - wordt vervolgd dus.


Ingrediënten

Voor de pasta:
125 g bloem
1 el olijfolie
snufje zout
1 el kastanjepuree
water

Voor de saus:
250 g kipdijfilet
250 g kastanjechampignons
2 tomaten
1 sjalot
1 teentje knoflook
5 takjes tijm
2 el mascarpone
versgemalen peper en zout
evt. instant kipbouillon
2 el olijfolie

Bereiding

Voor de pasta:
Meng de bloem, zout, ei, olijfolie en kastanjepuree in een kom. Voeg zo veel water toe dat je er een samenhangend stevig deeg van kunt kneden. Laat afgedekt 30 minuten (langer mag ook) rusten. 
Verdeel het deeg in 3 porties en rol het met de pastamachine uit tot stand 6, snijd er vervolgens tagliatelle van.
Kook de pasta beetgaar in ruim water met een snufje zout, giet af en laat uitlekken.

Voor de saus:
Snijd de kip en de tomaten in blokjes. Hak de sjalot en de knoflook fijn, snijd de champignons in plakken. 
Verhit de olie in een wok op middelhoog vuur, bak de kip rondom bruin, breng op smaak . Voeg de sjalot en de knoflook toe, bak mee tot de sjalot glazig wordt. Doe dan de champignons erbij en een minuut later de tomaten. Risp de tijmblaadjes van de tak en voeg ze eveneens toe. Laat ongeveer 5 minuten op laag vuur koken, tot het sap van de tomaten vrijkomt. Voeg de mascarpone toe, laat nog even koken en breng de saus op smaak met zout, peper en eventueel kipbouillon, serveer met de pasta.
Lekker met een gemengde salade erbij.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten