cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 15 januari 2015

Perzische groenten

Vlak voor de kerst heb ik mezelf een prachtig cadeau gegeven: kookboek nr. ???. Niet zomaar een kookboek, maar eentje prachtige Perzische recepten die over het algemeen vrij goed na te koken zijn. De meeste ingrediënten zijn in de gemiddelde supermarkt te krijgen, kortom, ik ben dolblij met het boek. Ik had al bedacht dat ik kip wilde maken, maar was nog op zoek naar een bijgerecht. Ik had iets met aubergine in gedachten, en ik had okra's gekocht, die wilde ik ook graag gebruiken. Uiteindelijk vond ik een recept voor bamia, een stoofschotel met lamsvlees, tomaten en okra's. Dat was dus een prima basis, en uiteindelijk stond een schotel heerlijke groenten op tafel die het ook heel goed doet als vegetarisch hoofdgerecht.


Ingrediënten

1 aubergine
2 tomaten
100 g okra's
1 ui
2 teentjes knoflook
1 - 2 chilipepers
1 klein blik tomatenpuree
1 el komijn
1 el paprika
+ 2 el citroensap
5 takjes koriander
zout
3 el olijfolie

Bereiding

Snijd de aubergine en de tomaten in blokjes. Hak de ui, knoflook, chilipepers en koriander fijn. Verwijder de uiteinden van de okra's en snijd ze in 2 of 3 stukken.
Verhit de olie in een hapjespan op middelhoog vuur, fruit de ui hierin 5 minuten. Voeg de knoflook, chilipepers, komijn en paprikapoeder toe en bak ze een minuut mee. 
Doe de aubergine in de pan, bak mee tot ze beginnen te verkleuren. Voeg dan de tomaten, tomatenpuree, okra's, citroensap en een snufje zout toe, breng aan de kook en laat op laag vuur afgedekt ongeveer 25 minuten stoven. Roer de koriander erdoor en breng op smaak met zout.

Hoofdgerecht voor 2 personen
Bijgerecht voor 3 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten