cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 25 januari 2015

Foodblogswap: pilaf van freekeh met gegrilde kip

Deze maand mocht ik voor de foodblogswap koken van het blog van Rene, het eten is klaar. Het is elke maand weer leuk om mee te doen aan de swap, maar ook lastig om een recept te kiezen waar je vervolgens je eigen fantasie op loslaat.  Het leuke is dat Rene deze maand van mijn blog kookt, ik vermoed dus dat het voor hem net zo'n uitdaging is als voor mij. De bedoeling is dat je iets maakt wat buiten je comfortzone ligt, dus ga ik altijd op zoek naar iets wat ik niet ken of in ieder geval nog nooit zelf gemaakt heb.Toen ik uiteindelijk een keuze had gemaakt, bleek dat ik stiekem 2 recepten had uitgezocht. Het op het eerste gezicht simpele broodje kip bleek de nodige voorbereiding te vragen, en dat was wel erg leuk. Het vlees wordt namelijk gemarineerd met chimichurri en daarna gegrild. Rene's broodje kip werd een pilaf van freekeh met gegrilde kip. Het resultaat? Erg lekker! En niet alleen tijdens een WK of EK voetbal (wat toch niet echt aan mij besteed is), dit kan gewoon op elk moment van het jaar op tafel komen, je hebt er echt geen enkel excuus voor nodig! En weet je wat ik ook zo leuk vind? Je kunt de kip gewoon met de chimichurri in de vriezer doen zodat de smaken lekker kunnen intrekken om het op het gewenste moment klaar te maken.
De freekeh is ook al zo'n experiment. Ik heb het nog nooit gegeten maar de afgelopen tijd zag ik het bij verschillende medebloggers voorbijkomen. Ik werd nieuwsgierig en moest en zou het uitproberen. Ik heb geen idee of ze in het thuisland van de chimichurri (Argentinie) freekeh eten (ik vermoed van niet), en pilaf kwam ik ook niet tegen tijdens mijn zoektocht naar Argentijnse recepten. Dat maak ik dan weer goed door groenten te gebruiken die wel in de Argentijnse keuken thuis zijn. 
Mij ging het bij dit recept om de kip en hoe die te serveren, maar de pilaf is ook prima geschikt als vegetarisch hoofdgerecht.Voeg dan eventueel nog wat extra groenten toe.


Ingrediënten 

Voor de kip:
400 g kipfilet
1 handvol bladpeterselie
1 tl gedroogde oregano
2 teentjes knoflook
1 chilipeper
versgemalen peper en zout
2 el rodewijnazijn
4 el olijfolie

Voor de pilaf:
200 g freekeh
1 ui
2 teentjes knoflook
1 - 2 chilipepers
1 courgette
1 rode paprika
1 el gerookte paprikapoeder
2 el komijn
versgemalen peper en zout
2 el groentebouillon (instant)
3 el olijfolie


Bereiding

Voor de kip:
Snijd de kip in wat grotere stukken. Pureer de peterselie, knoflook, oregano en chilipeper grof met een stafmixer. Voeg dan de azijn en olie toe, meng nog eens, breng op smaak met zout en peper. Het is de bedoeling dat je een grof mengsel krijgt waarin je nog kleine stukjes chilipeper terugziet. Meng de kip met de chimichurri en laat minimaal 2 uur afgedekt in de koelkast marineren.
Verhit een grilpan en gril de stukjes kip van beide kanten mooi bruin.
  
Voor de pilaf:
Kook de freekeh in ruim water halfgaar (ongeveer 7 minuten), giet af en laat uitlekken. Snijd de courgette en de paprika in blokjes, hak de ui en de chilipeper grof.
Verhit de olie in een ruime pan op middelhoog vuur en fruit de ui. Voeg de geperste knoflook, chilipeper, gerookte paprika en komijn toe zodra de ui glazig begint te worden, bak nog 2 minuten. 
Voeg de courgette en de paprika toe, bak een paar minuten mee. Schep ze daarbij goed om met de ui en de specerijen. Voeg de freekeh, 300 ml water, de bouillon en peper en zout naar smaak toe. Breng aan de kook, laat afgedekt gaar koken (ongeveer 7 minuten). De freekeh moet beetgaar zijn. 

Om te serveren:
Schep een beetje pilaf op het bord en leg een paar stukjes kip erop.

Voor 2 tot 3 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten