cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 25 november 2014

Khoresh met pompoen en spruitjes

Toen ik in mijn Perzisch kookboek op zoek was naar een recept voor de ganzenbouten, kwam ik een heerlijk recept tegen voor een khoresh met pompoen. Khoresh is de Perzische verzamelnaam voor stoofschotels. De Perzische keuken is erg smaakvol en staat bekend om het royale gebruik van kruiden en specerijen. Over het algemeen is het geen pittige keuken, maar als je dat graag wilt, kun je natuurlijk altijd wat chili toevoegen. Perzische gerechten zijn van oorsprong vaak bewerkelijk, maar ze zijn de moeite meer dan waard. Ik heb dit recept behoorlijk aangepast, in het originele recept werden kip en gedroogde pruimen toegevoegd. Ik heb deze khoresh als bijgerecht geserveerd en dus geen vlees toegevoegd, in plaats van pruimen heb ik rozijnen gebruikt en ik heb een deel van de pompoen vervangen door spruitjes. En nee, ik denk niet dat je in Iran spruitjes tegen zult komen, maar het was een heerlijke combinatie. Eet smakelijk!


Ingrediënten  

250 g spruitjes
500 g pompoen
1 rode ui
1 chilipeper
1 el kaneel
450 ml groentebouillon
4 el (gele) rozijnen
2 el citroensap
zout
olijfolie


Bereiding

Verwijder de buitenste bladeren van de spruitjes, verwijder de pitten van de pompoen en (afhankelijk van de soort) ook de schil. Snijd de pompoen in blokjes. Hak de ui en de chilipeper fijn.
Verhit een flinke scheut olijfolie in een kookpan op matig vuur, fruit hierin de ui en de chilipeper 5 minuten. Voeg de kaneel, rozijnen, citroensap en groentebouillon toe, breng alles aan de kook en laat afgedekt 5 minuten koken. Voeg dan de groenten toe, kook ze met het deksel op de pan in 15 minuten beetgaar. Breng op smaak met zout.
Lekker met gestoomde rijst.

Bijgerecht voor 3 personen
Hoofdgerecht voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten