cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 25 september 2014

Stoofvlees met abdijbier

Een paar maanden geleden is op Facebook een nieuwe groep voor foodbloggers opgericht: Foodbloggers Benelux. En ook hier hebben we een foodblogswap: je kookt gewoon van het blog van de medeblogger die als laatste gereageerd heeft. En zo kookte ik van het blog Oesters en Uien. Nu zou je natuurlijk verwachten dat ik iets met oesters gekozen heb of in ieder geval iets met vis of zeevruchten. En dat was ik ook echt van plan! Tot mijn oog op al die heerlijke stoofgerechten viel, om daar vervolgens heel lang te blijven hangen. Zeker nu de zomer echt afscheid van ons genomen heeft is het tijd de zomerpauze van mijn slowcooker te beëindigen. En daar vond ik het stoofvlees met abdijbier erg geschikt voor. Ik wilde eerst het halve recept maken, gelukkig heb ik dat niet gedaan. Binnenkort nog een keer smullen dus!
O ja, en vergeet zeker niet om een kijkje te nemen op Oesters en Uien, je vind er echt voor elke gelegenheid iets lekkers!

Ingrediënten

1 kg stoofvlees (riblappen of sukadelappen)
2 uien
3 teentjes knoflook
2 el honing
2 el pittige mosterd
1 plak ontbijtkoek
2 el paprikapoeder
1 tak rozemarijn
2 laurierblaadjes
1 el appelazijn
1 fles abdijbier
zout en peper uit de molen
boter 

Bereiding

Snijd de uien fijn, snijd in vlees in blokjes. Verhit wat boter in een pan en braad de uien, de geperste knoflook en het vlees hierin in porties aan, breng krachtig op smaak met zout en peper. Doe het vervolgens in de stoofpot van de slowcooker. Geef het bier in de pan, breng aan de kook en roer de aanbaksel los. Doe ook dit in de slowcooker, samen met de verkruimelde ontbijtkoek en alle andere ingrediënten. Meng alles goed door elkaar en stoof 4 uur op de lage stand.
Lekker met frieten of pasta en een salade.

Voor 4 personen 

Geen slowcooker? Geen probleem! Doe het vlees in een stoofpan, kook de aanbaksels los met het bier en doe samen met alle overige ingrediënten bij het vlees. Laat het 2½ tot 3 uur stoven. Voeg wat extra vocht toe (water of appelsap).


2 opmerkingen:

  1. Een naieve vraag misschien, maar schenk je de gist uit de fles bier mee? Ik wil dit recept gaan ombouwen naar een wildrecept, wat denk je van hertenpoulet of wildzwijn als vleescomponent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gewoon de hele fles bier gebruikt, met gist en al dus. Ik denk dat het wel lekker is met wild, mijn gevoel zegt me dat wildzwijn het beste werkt. Je zou ook nog wat (gedroogde) paddenstoelen kunnen toevoegen, dat vind ik zelf altijd erg lekker met wild. En wat jeneverbessen, ook erg lekker met wild. Ben benieuwd naar je experiment, laat je t.z.t. een reactie achter?

      Verwijderen