cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 5 september 2014

Gastblog: Tajine met kalfsvlees en aardappelen

Eten is het op één na belangrijkste onderwerp bij mij op werk. Vooral met mijn collega Siham kan ik uren over eten filosoferen. Meestal bedenken we dan hardop wat die avond op tafel komt, en foto's van het resultaat worden vaak nog voordat het eten goed en wel op tafel staat geappt. Toen ze laatst weer een foto van haar kunstwerken (sticky buns!) appte, vroeg ik of ze zin had om een keer voor mijn blog te schrijven, en dat had ze! Lieve Siham, dank je wel dat je een recept op mijn blog wilt delen. Wil je kort iets over jezelf vertellen? Wat heb je met eten en wat maakt dit gerecht speciaal voor jou?
Mijn naam is Siham, getrouwd en moeder van een leuke zoon. Eén van de dingen die ik het liefst doe is koken en genieten van de gezelligheid die bij mij vaak samengaat met lekker eten.
Ik vindt het erg belangrijk om zelf te koken voor mijn gezin en/of gasten, om ze lekker te verwennen met heerlijk eten. Ik gebruik zoveel mogelijk verse ingredienten om de beste smaken naar boven te halen.
Mijn inspiratie haal ik vooral uit kookboeken en het internet. Ook vindt ik het erg leuk om nieuwe dingen uit te proberen en mijn eigen twist eraan te geven.
Ik twijfelde geen moment eraan toen Katrin mij vroeg voor de gastblog, tegen koken zeg ik géén nee! Ik heb gekozen voor een Tajine, omdat het een typisch Marokkaans gerecht is.
Ik hoop dat het smaakt.
Nou Siham, het heeft zeker gesmaakt, en ik hoop dat je gauw weer iets voor mij wilt schrijven!

Ingrediënten

300-500 gram vlees naar keuze, ikzelf heb kalfsvlees gebruikt
5-6 aardappelen
verse peterselie en koriander
handje vol olijven
kruiden: 1 el gember, zout, peper, zafraan, snufje cayenne en paprikapoeder en 1
teentje geraspte knoflook
1 ui
3 eetlepels olijfolie
longdrink glas water


Bereiding van een Tajine

Om een heerlijke Tajine te bereiden is het erg belangrijk om verse ingrediënten en middelmatige vuur te gebruiken. Dit is een basisrecept, je kunt naar eigen keuze groente en vlees bepalen.



Stap 1: vlees met olijfolie en de gesneden ui aan de kook brengen, regelmatig roeren.
Stap 2: voeg de kruiden, knoflook en driekwart van de vers gesneden peterselie en koriander toe.
Stap 3: voeg vervolgens de aardappelen en olijven toe aan de tajine.
Stap 4: voeg water toe en laat de Tajine ongeveer 45 minuten met gesloten deksel koken.
Stap 5: als het vlees en aardappelen gaar zijn haal je het deksel eraf, en laat je de saus 10-15 minuten indikken. Let wel op om regelmatig te checken of er nog genoeg saus over is.
Stap 6: Besprenkel de tajine met de overgebleven peterselie en koriander en serveer de tajine met heerlijk vers brood en een salade.


Voor 3 personen


2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit en ga ik zeker binnenkort proberen. Ik heb binnenkort vrienden die halal eten, dit recept lijkt mij geschikt. Ik haal het vlees dan bij een halal slachterij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Line, dit recept komt van een Marokkaanse collega van mij, en is zeker geschikt als je gasten hebt die halal eten. Ik ben benieuwd wat jij en je gasten ervan vinden.
      Groeten, Katrin

      Verwijderen