cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 21 september 2014

Lasagne van courgette en zoete aardappel

Een paar weken geleden had ik ergens een recept gezien voor een lasagne met zoete aardappel en courgette. Die leek me erg lekker, dus had ik alles in huis gehaald wat ik me van het recept kon herinneren. Het probleem zat 'm in het "ergens". Eenmaal thuis kon ik het recept niet meer vinden - niet in mijn kooktijdschriften, niet in alle los rondslingerende recepten en ook niet in mijn favorieten in de internetbrowser. Helaas had ik het recept niet goed genoeg in m'n hoofd om er zomaar aan te beginnen, dus trad plan B in werking: een curry met zoete aardappel en courgette - ook lekker, maar dat van die lasagne zat me wel dwars. Gisteren ging ik eens al mijn receptentijdschriften netjes opbergen, en onder een hele stapel papieren kwam ik nog een vergeten receptenboekje tegen met daarin - jawel - het recept voor de lasagne. Een klein geluksmoment, en vandaag heb ik mijn eigen variant op de lasagne gemaakt - en dat was zeker niet de laatste keer.

Ingrediënten

400 g zoete aardappelen
400 g courgette
30 g zongedroogde tomaten op olie
75 g prei
1 el balsamico azijn
200 ml groentebouillon
50 ml slagroom of kookroom
50 g grana padano
100 g mozzarella
1 el boter
1 el bloem
1 teentje knoflook
1 el verse salie
zout, versgemalen peper
4 el olijfolie

Bereiding

Schil de aardappelen, snijd de aardappelen en de courgette in plakjes (snijd grotere aardappelen en courgettes eerst in de lengte doormidden). Kook de aardappelen in water met een snufje zout 4 minuten, giet ze af en laat goed uitlekken. Verhit wat olie in een pan, bak hierin de plakjes courgette in 3 minuten lichtbruin. 
Snijd de knoflook, prei, salie en zongedroogde tomaten fijn, rasp de grana padano. Verhit een scheut olie van de gedroogde tomaten, fruit hierin de prei, voeg na 2 minuten de zongedroogde tomaten en de paprika-tomatensugo toe, laat 5 minuten zachtjes koken. Breng op smaak met balsamico azijn.
Smelt de boter op laag vuur in een pan, voeg de knoflook en de bloem toe en blijf roeren tot je een lichtgeel papje hebt. Giet de bouillon erbij, roer tot de saus begint te binden. Voeg dan de slagroom, salie en geraspte kaas toe, laat de kaas smelten. Breng de saus op smaak met zout en peper.
Vet in ovenvaste schaal in en doe de courgette erin, bestrooi met zout en peper. Geef de zoete aardappel op de courgette en vervolgens de tomatensaus. Giet de bechamelsaus erover, scheur de mozzarella in stukjes en leg die op de lasagne. 
Bak de lasagne 25 tot 30 minuten in de op 200° (onder- en bovenwarmte) voorverwarmde oven.
Lekker met een salade erbij.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten