cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 11 juni 2015

Uit de boekenkast: Linzensoep

Stiekem had ik gehoopt op een warm en zonnig einde van de maand mei. Mooi niet! Het heeft zowat de hele dag geregend en van het onkruid wieden is niets terecht gekomen. Niet dat het mijn favoriete bezigheid is, maar het was wel nodig. In plaats daarvan heb ik me lekker in de keuken teruggetrokken. Dat soort weer vraagt om troosteten. Je begrijpt dat ik ook geen zin had om boodschappen te halen, dus ging ik kijken wat ik nog in huis had. Al vrij snel kwam ik een pakje belugalinzen tegen, en ik kon me herinneren dat ik daar ergens een recept voor had dat ik wilde uitproberen. Ik vond het vrij snel terug in het kookboek dat ik op Sicilië had gekocht, en ik bleek het meeste in huis te hebben. Dit recept werkt ook met groene of bruine linzen, rode linzen zijn minder geschikt omdat ze snel stuk koken. De soep wordt op smaak gebracht met olijfolie. Hiervoor zijn ook de oliën met een smaakje zeer geschikt.


Ingrediënten

150 g belugalinzen
2 stengels bleekselderij
1 wortel
1 paprika
1 tomaat
1 lente-ui
1 sjalot
1 teentje knoflook
1 laurierblad
versgemalen peper en zout
olijfolie
citroensap

Bereiding

Snijd de tomaten en paprika in blokjes, snijd de wortel en de bleekselderij in fijne blokjes. Snijd de lente-ui in ringetjes, hak de sjalot en de knoflook fijn.
Doe de linzen met de tomaat, bleekselderij, wortel, sjalot, knoflook en het laurierblad in een ruime pan, voeg wat zout en peper toe en zoveel water dat alles ruim onderstaat. Breng aan de kook en laat 30 minuten afgedekt op laat vuur koken, controleer of de linzen gaar zijn.Voeg de paprika toe en kook 5 minuten gaar. Voeg nu de lente-ui toe en breng de soep op smaak met zout, peper, citroensap en olijfolie.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten