cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 7 juni 2015

Kruidig gestoofd varkensvlees

Halverwege de zaterdag nog steeds geen idee wat je 's avonds gaat eten, dus lukraak het een en ander in huis halen en dan hopen op een ingeving - klinkt het je bekend in de oren? Ik had hamlappen gekocht, en verder had ik nog genoeg groenten in de koelkast. Ik wilde ook nog naar de moestuin dus het moest ook geen al te bewerkelijk gerecht worden. Weer thuis bladerde ik door wat recepten - allemaal lekkere dingen maar het was al best laat en ik had geen zin om iets ingewikkelds te maken. Dat werd dus een beetje improviseren - en dat zijn vaak de lekkerste gerechten. Daarbij heb ik me laten inspireren door de Mexicaanse keuken met haar heerlijke moles. Je kunt de hamlappen desgewenst vervangen door kalkoen.


Ingrediënten

300 g hamlappen
1 gele paprika
1 rode paprika
1 el gele rozijnen
1 rode ui
1 teentje knoflook
1 jalapeñopeper
stuk verse gember van 1 cm
sap van ½ citroen
2 el sesamzaad
1 el gemalen korianderzaad
1 tl kaneel
1 laurierblad
1 el gedroogde oregano
1 el kipbouillon (instant)
zout
2 el olie

Bereiding

Snijd het vlees in blokjes. Hak de ui, knoflook, gember en jalapeñopeper fijn, snijd de paprika in reepjes. 
Rooster de sesamzaadjes in een koekenpan zonder vet lichtbruin. Verhit de olie in een braadpan op matig vuur, fruit de ui hierin glazig. Voeg dan de gember, jalapeñopeper, knoflook, koriander en kaneel toe, bak nog even mee. Doe het vlees in de pan, bak rondom bruin. Voeg de rozijnen, het laurierblad, de kipbouillon, het citroensap en wat zout toe. Doe zoveel water erbij dat het vlees net niet onder staat, breng aan de kook en laat afgedekt 50 minuten zachtjes stoven. Voeg dan de paprika en de oregano toe en stoof nog eens 10 minuten. Roer de sesamzaadjes erdoor en breng op smaak met zout.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten