cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 5 maart 2015

Uit de boekenkast: Minestrone

Alweer een poos geleden was ik met een vriendin naar een lezing. Het ging over opruimen, ordenen, structureren...zowel figuurlijk als letterlijk. Op gegeven moment werd aan het publiek de vraag gesteld wie zich weleens overweldigd voelde en daarom moeite had om overzicht te houden/krijgen. Nee hoor, heb ik totaal geen last van! - hoorde ik mezelf mompelen. Ik moest spontaan aan dit moment denken toen ik het volgende boek uit de boekenkast pakte: een prachtig Italiaans kookboek met heerlijke recepten uit heel Italië. Het boek volgt de Italiaanse menugangen, en biedt een overweldigende keuze aan recepten, van eenvoudig tot feestelijk en alles wat ertussen in zit. En daar zat ik dus - overweldigd - door een kookboek. Omdat ik overweldigd was én omdat ik gek ben op Italiaans eten maakte ik meteen 2 recepten uit dit boek: deze geweldige minestrone en een boerenbrood met spinazie en olijven.
In het originele recept gaat nog wat aardappel in de soep, dat vond ik een beetje te veel van het goede omdat ik er ook nog brood bij serveerde. Ook de verse basilicum had ik niet paraat, wel de pesto die ik er vorige week van gemaakt had. En toen zat ik te smullen van deze overweldigend lekkere soep!


Ingrediënten

1 stengel bleekselderij
1 kleine pastinaak
1 wortel
100 g witte bonen
150 g courgette
1 tomaat
50 g parelgort
1 ui
1 teentje knoflook
1 laurierblad
versgemalen peper en zout
1 l groentebouillon
2 el olijfolie

Parmezaanse kaas en pesto om te serveren

Bereiding

Week de bonen overnacht in ruim koud water, giet af. Snijd de ui, knoflook, selderij, pastinaak en wortel fijn. Snijd de courgette en de tomaat in blokjes. 
Verhit de olie in een soeppan op matig vuur, fruit de ui en de knoflook glazig. Voeg de wortel, pastinaak en bleekselderij toe, bak een paar minuten tot de groenten zacht worden. Voeg de bonen, het laurierblad, zout, peper en de bouillon toe, breng aan de kook en laat afgedekt 1 uur op laag vuur koken.
Voeg de tomaat, courgette en parelgort toe en laat nog eens 20 minuten koken. Breng op smaak met zout en peper en verwijder het laurierblad. Serveer met versgeraspte Parmezaanse kaas en pesto.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten