cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 5 maart 2015

Uit de boekenkast: boerenbrood met spinazie en olijven

Na 3 Aziatische kookboeken op een rij, gaat de culinaire reis nu naar Italië - ongeveer 400 pagina's dik. Dat maakt de keuze niet bepaald makkelijker, dus maakte ik gewoon 2 recepten: dit heerlijke boerenbrood ging prima samen met een heerlijk bord minestrone - je weet wel, die heerlijk gevulde groentesoep die je gewoon het beste zelf kunt maken.
Ik moet bekennen dat ik aan dit recept weinig aangepast heb, alleen de oregano heb ik er zelf bij verzonnen. De spinazie wordt rauw door het gerezen deeg gekneed, en toen ik daarmee begon twijfelde ik even aan mezelf: het was wel erg veel spinazie voor dat beetje deeg! Maar uiteindelijk viel het reuze mee, het is gewoon een kwestie van volhouden, het duurt even voordat je alle spinazie verwerkt hebt. Voeg indien nodig wat extra bloem toe, het deeg kan te vochtig worden door het aanhangend vocht van de spinazie.


Ingrediënten

200 g bloem
10 g verse gist
snufje zout
1 tl suiker
2 el olijfolie
120 ml lauw water
100 g spinazie
35 g ontpitte zwarte olijven
1 el gedroogde oregano

Bereiding

Meng de bloem met de verkruimelde gist, zout, suiker en 1 el olijfolie in een ruime kom. Voeg twee derde van het water toe, kneed alles tot een deeg. Voeg zoveel water toe dat je een zacht deeg hebt, laat afgedekt op kamertemperatuur 45 minuten rijzen.
Hak de spinazie en de olijven fijn, kneed ze samen met de oregano door het deeg, vorm het deeg tot een langwerpig brood en leg op een ingevet bakblik. Laat nog eens 30 minuten rijzen.
Bestrijk de bovenkant van het brood met de resterende olijfolie, bak het brood ongeveer 25 minuten in de op 220° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten