cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 19 februari 2015

Uit de boekenkast: Gebakken groenten en garnalen

Vandaag brengt de reis door mijn boekenkast me naar China. Een prachtig kookboek dat ik in een tweedehands winkel vond. Ooit liet ik het aan een Chinese studiegenoot zien, wiens ouders vroeger een restaurant hadden; hij was een beetje verbaasd over de wat ouderwetse recepten. De gerechten die je in dit boek vindt, heb ik ook nog nooit op een menukaart gezien, sommige zijn een beetje bewerkelijk gerechten en je hebt redelijk veel ingrediënten nodig waarvoor je echt naar de toko moet. En eigenlijk is dat ook juist het leuke aan dit boek; het is echt niet te vergelijken met wat je in het gemiddelde Chinese restaurant krijgt. Het recept waardoor ik me vandaag heb laten inspireren zou uit de tijd van de invasie van de Mantsjoes stammen, die rond 1644 de Qing dynastie stichtten. Tot zover het uitstapje naar de Chinese geschiedenis. 
In het oorspronkelijke recept worden wortelen, gedroogde garnalen, gedroogde tofu en varkensvlees gebruikt. Ik gebruikte wortelen, verse garnalen en labu siam (chayote). Smaakmakers zijn verse gember, lente-ui, bruine bonensaus (uit de toko) en sojasaus.


Ingrediënten 

300 g wortelen
1 lambu siam
300 g rauwe gepelde garnalen
plak gember van ½ cm
2 lente-uien
1 el bruine bonensaus
1 el lichte sojasaus
500 ml groentebouillon
1 el maizena
2 el sesamolie

Bereiding

Snijd de wortelen en de lambu siam in blokjes, snijd de lente-uien in ringen en hak de gember fijn. Verhit 1 el sesamolie in een wok en bak de garnalen roze, schep ze uit de wok. Veeg de wok schoon en verhit de resterende olie. Roerbak hierin de blokjes wortel en lambu siam 3 minuten, voeg de gember en de lente-uien toe en bak ze een halve minuut mee. Voeg de bonensaus, sojasaus en groentebouillon toe, breng aan de kook en kook de groenten in ca. 8 minuten beetgaar. Maak ondertussen een papje van de maizena en 2 el koud water, voeg dit al roerend toe en kook verder tot de saus bindt. Voeg de garnalen toe en laat alles goed doorwarmen. 
Lekker met gestoomde rijst.

Voor 2 personen


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten