cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 17 februari 2015

Perzische stoofpot met kashk

Onlangs kreeg ik van een collega een potje kashk, met daarbij 2 typische gerechten uit de Iraanse keuken. En daarbij lachend de opmerking: ik ben benieuwd wat jij ervan maakt. Leuk, ik hou van uitdagingen en nieuwe ingrediënten. Het eerste typische gerecht dat ik maakte, was kashk e bademjan, een gerecht met aubergine. Erg lekker, maar tijdens het koken bedacht ik al hoe ik het de volgende keer wil maken. Recept volgt dus. Mijn tweede experiment was geïnspireerd op een soep van bulgur of iets wat erop lijkt, linzen en verse kruiden. Omdat ik dit niet echt in de planning had, moest ik het doen met flink wat verse koriander. Ik heb recepten gezien waar ook peterselie, bieslook en lente-uien gebruikt worden. Ik zou zeggen: ga lekker je gang met je eigen favoriete verse kruiden. Omdat ik voor de lunch al soep had, besloot ik wat minder vocht te gebruiken, het werd dus een soort prutje. "Iets wat op bulgur lijkt" werd boekweit, die kwam ik nog in de voorraadkast tegen.
Het eindresultaat was een heerlijk voedzaam vegetarisch hoofdgerecht. Het is een gerecht dat ik niet snel zou bedenken als ik aan de Iraanse keuken denk, en toch is ook dit een voorbeeld van hoe je met vrij weinig ingrediënten een kleine smaaksensatie op tafel kunt zetten. 

Ingrediënten

200 g boekweit, bulgur of freekeh
100 g groene linzen
1 ui
2 teentjes knoflook
½ el kurkuma
2 el gedroogde munt
1 el komijn
1 laurierblad
3 handen vol spinazie
versgemalen peper en zout
klein bosje verse koriander
1 el kashk
vers citroensap
3 el olijfolie

Bereiding

Week de linzen 1 tot 2 uur in ruim water, giet af en laat uitlekken. Hak de spinazie grof, snijd de ui en de koriander fijn. Los de kashk op in een half kopje warm water, er mogen geen klontjes meer in zitten.
Verhit de olijfolie in een ruime pan op laag vuur, fruit de ui in 5 minuten lichtbruin. Voeg de geperste knoflook, munt, kurkuma en komijn toe en bak nog 1 minuut mee. Voeg de linzen, boekweit, zout en peper naar smaak en 4 kopjes water toe, breng alles aan de kook en laat afgedekt ongeveer 15 minuten koken. Controleer of de linzen en de boekweit bijna gaar zijn. Voeg de spinazie en de koriander toe en eventueel water, laat de spinazie slinken. Roer de kashk erdoor, kook nog eventjes. Breng op smaak met zout, peper en citroensap.
Serveer met een kleine salade.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten