cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 7 augustus 2014

Speltpasta met tuinbonen

Als je me 20 jaar geleden had verteld dat ik vrijwillig tuinbonen zou eten, had ik je heel hard uitgelachen. En als je daarbij had gezegd dat ik ze ook nog lekker zou vinden.... nee, geen denken aan. 
Maar de laatste tijd zag ik veel leuke recepten voorbijkomen met tuinbonen, dat ik ze eigenlijk een tweede kans wilde geven. Ik had niet zozeer slechte herinneringen aan de smaak maar wel aan de textuur, maar die wordt natuurlijk anders als je ze 2 keer dopt. Oké, dat is natuurlijk wel dubbel werk en je houdt minder bonen over, maar ik vond ze nu wel lekker. Als je dit gerecht voor meerdere personen maakt en je de bonen 2 keer wilt doppen, is het handig om wat hulptroepen in te schakelen, je bent er namelijk even mee bezig. 
Ik had in de vriezer nog wat ricotta salata, een gedroogde ricotta die ik vorig jaar van Sicilië meegenomen heb. Buiten Italië is deze kaas moeilijk te verkrijgen, dus mocht je zelf naar Sicilië gaan, zorg dan dat je een stuk meeneemt. Als alternatief kun je feta of pecorino gebruiken.


Ingrediënten

200 g speltpasta
750 g tuinbonen
1 rode ui
1 teentje knoflook
1 scheut witte wijn
5 blaadjes salie
1 kleine handvol basilicum
ricotta salata of een andere kaas naar smaak
1 glas water
zout en peper
2 el olijfolie

Bereiding

Dop de tuinbonen 1 of 2 keer, kook ze 2 minuten in weinig water, giet af en laat ze uitlekken. Kook de pasta in ruim water met een snufje zout beetgaar, giet af en laat uitlekken.
Hak de ui, knoflook, salie en basilicum fijn. Verhit de olie in een hapjespan op halfhoog vuur, fruit hierin de ui en de knoflook. Voeg na 2 minuten de salie toe, bak nog een minuut mee. Blus af met de wijn, voeg, wanneer die bijna verdampt is, het water en de tuinbonen toe, meng goed en laat even zachtjes koken. Breng op smaak met zout en peper en voeg de basilicum toe, meng de pasta door de saus. 
Serveer met versgeraspte ricotta salata.

Voor 2 personen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten