cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 31 augustus 2014

Curry met courgette en tofu

Ik ben zoooo blij met al de courgettes uit de moestuin! Omdat ze lekker zijn en omdat ik eindeloos kan experimenten. Vandaag werd het een curry, geïnspireerd op de Indiase keuken. Ik hou van pittig, als je daar geen liefhebber van bent, kun je minder chilipepers gebruiken of ze helemaal weglaten. Het gebruik van kruiden is typisch voor de Indiase keuken, en eigenlijk wilde ik deze curry met verse koriander serveren. Tja, helaas, die had ik dus niet. Maar ik heb wel een muntplant, en dat bleek een heerlijke combinatie te zijn.


Ingrediënten

600 g courgette
10 cherrytomaten
250 g tofu
1 sjalot
2 teentjes knoflook
2 chilipepers
stuk verse gember van 2 cm
1 el komijn
2 el koriander 
½ tl kurkuma
snufje kruidnagel
3 kerrieblaadjes
400 ml kokosmelk
1 el verse munt
zout
olie

Bereiding

Snijd de tofu in plakken van 1 cm. Snijd de courgette in grote blokjes, snijd de tomaten in vieren. Hak de sjalot, knoflook, gember en chilipeper grof, maal ze met een snufje zout fijn in een vijzel. Meng de koriander, komijn, kruidnagel en kurkuma erdoor. Hak de munt grof.
Verhit een laagje olie in een hapjespan op matig vuur en bak hierin de plakjes tofu van beide kanten lichtbruin. Haal de tofu uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier, snijd in blokjes.
Giet overtollig olie af, fruit het specerijenmengsel en de kerrieblaadjes 5 minuten op laag vuur. Voeg de kokosmelk en 200 ml water toe en breng aan de kook. Voeg de courgette toe en laat 5 minuten koken. Doe dan de tomaten erbij, kook nog eens 5 minuten. Roer de tofu en de munt door de curry, breng op smaak met zout.
Lekker met rijst of naan.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten