cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 30 augustus 2014

Speltpasta met doperwten

Vandaag heb ik een heel speciaal recept voor je. Wat er speciaal is aan doperwten? Niets. Maar deze doperwten zijn wel heel speciaal. Het zijn namelijk mijn eerste zelf gekweekte doperwten. En daar heb ik me 6 weken lang op verheugd - vanaf de dag dat ik ze gezaaid heb dus. 



Ik koester fijne herinneringen aan verse doperwten. Mijn oom en tante hadden ze vroeger in de tuin, en mijn twee nichten en ik vonden ze heerlijk. Meestal gingen we ieder een flinke handvol plukken om ze dan onder de grote kastanjeboom op te peuzelen. Gelukkig was ik het doppen niet verleerd.
Mijn tante was telkens weer verbaasd wat er toch plotseling met al die doperwten gebeurd was. Nou lieve tante E., de doperwten waren elk jaar weer heerlijk!



Omdat ik de smaak zo puur mogelijk wilde houden, ging ik voor een heel eenvoudige bereiding - goede ingrediënten hebben (bijna) niets nodig.


Ingrediënten

100 g speltpasta
30 g gedopte doperwten
2 cherrytomaten
1 sjalotje
1 teentje knoflook
5 blaadjes verse munt
2 el olijfolie
zout, peper

Bereiding

Kook de pasta in water met weinig zout beetgaar, giet af en laat uitlekken.
Hak de sjalot, knoflook en munt fijn. Snijd de tomaten in vieren. Verhit de olie in een pan op middelhoog vuur en fruit hierin de knoflook en de sjalot. Voeg na 2 minuten de doperwten en tomaten en zoveel water toe, dat de groenten half onder staan. Laat op laag vuur 2 minuten koken, roer de munt erdoor en breng op smaak met zout en peper. Meng de pasta erdoor.

Voor 1 persoon






Geen opmerkingen:

Een reactie posten