cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 29 augustus 2014

Foodblogswap: Uientaart met brie

Het is weer tijd voor de foodblogswap. Deze maand kookte ik van Judith's blog www.judesdiner.com, een blog met lekkere recepten die rekening houden met voedselintoleranties, zoals glutenallergie en lactose intolerantie. Judith heeft van een nood een deugd gemaakt: ze heeft zelf een aantal intoleranties die niet eenduidig zijn. Haar zoektocht naar geschikte producten en recepten heeft geleid tot een blog vol heerlijke recepten en een overzicht van restaurants waar je goed terecht kunt met voedselintoleranties. Wat ik persoonlijk erg leuk vind aan Judith's blog is dat ze heel positief met haar intoleranties omgaat en laat zien dat je desondanks gewoon gezond en vooral ook lekker kunt eten. Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden een collega had met een glutenallergie en dan was het altijd even puzzelen wat ze wel of niet mocht eten en hoe je een recept zodanig kon aanpassen dat het wel glutenvrij was. Dat was in het pré-foodblogtijdperk, waarin ook nog weinig aandacht was voor voedselintoleranties. Gelukkig is dat echt verleden tijd! Ik heb dan zelf geen allergieën, maar een aantal mensen in mijn omgeving wel, en het is wel leuk om wat geschikte recepten achter de hand te hebben. Ze waren trouwens ook erg blij met de link naar Judith's blog.
Maar goed, nu even over het recept dat ik koos. De bedoeling bij de foodblogswap is dat je een recept kiest en daar vervolgens je eigen draai aan geeft. En dat was erg lastig deze keer. Niet omdat er niet genoeg te kiezen viel, maar het leek me allemaal lekker gewoon zoals het was. Op gegeven moment had ik een selectie gemaakt van 3 recepten, maar het dilemma met de eigen draai bleef. Nu kwam ook het dilemma van de deadline in zicht, dus werd het hoog tijd om een knoop door te hakken. Ik ging voor Judith's hartige taart met uien en brie, en ik weet zeker dat dit niet de laatste keer was dat ik die gemaakt heb. Judith gebruikt zelfgemaakt glutenvrij bladerdeeg. Ik koos voor een deeg op basis van gist dat je ook prima voor pizzabodem kunt gebruiken. Verder heb ik de hoeveelheden een beetje aangepast. Ik heb de taart als lunch geserveerd, zonder een salade erbij en het was een royale portie voor 2 personen. Met een salade erbij heb je makkelijk genoeg voor 3 personen. En deze taart doet het ongetwijfeld ook heel goed als voorgerecht of als hartige snack.
Dit recept is ook nog eens een persoonlijke mijlpaal, het is namelijk het 400e recept dat op mijn blog verschijnt. En omdat ik meer voor hartig ben dan voor zoet, is dit een perfecte traktatie om dit te vieren.
Voor welke gelegenheid je deze taart ook maakt, ik hoop dat je er net zo van geniet als ik. Dank je wel voor dit heerlijke recept Judith!


Ingrediënten

Voor het deeg:
250 g bloem
1 el droge gist
1 el honing
snufje zout
125 ml lauw water

Om te beleggen:
250 g rode uien
5 takjes verse tijm
2 teentjes knoflook
15 g verse gember
50 g walnoten
100 g brie
25 ml honing
75 ml rode port (25 ml rodewijnazijn en 50 ml druivensap voor een alcoholvrije variant)
zout, peper
2 el olijfolie plus wat extra voor de vorm

Bereiding

Voor het deeg:
Meng de bloem met de gist, honing en zout. Voeg 2/3 van het water toe, meng met de kneedhaak van de handmixer, voeg geleidelijk het overige water toe tot je een soepel deeg hebt. Laat afgedekt op kamertemperatuur een uur rijzen.

Om te beleggen:
Halveer de uien en snijd ze in fijne ringen. Hak de gember fijn. Hak de walnoten grof. Roer de port los met de honing. Snijd de brie in plakken.
Verhit de olie in een hapjespan op matig vuur, fruit de uien, gember en de geperste knoflookteentjes 5 minuten, roer af en toe. 
Voeg de port en de tijmblaadjes toe en laat het geheel op laag vuur inkoken, tot bijna al het vocht verdampt is. Laat het mengsel een beetje afkoelen.

Voor de taart:
Vet een vorm van 26 cm Ø in met wat olijfolie. Rol het deeg uit zodat je de vorm ermee kunt bekleden. 
Verdeel het uienmengsel over het deeg, strooi de walnoten erover en leg de kaas op de taart. Bak het geheel ongeveer 20 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte) tot de bodem lichtbruin en de kaas gesmolten is.

Voor 2 tot 4 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten