cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 7 juli 2013

Vlierbessenbloesemsap

Een paar jaar geleden kreeg ik van een vriendin oma's recept voor vlierbessenbloesemsap. Twee weken geleden, toen ik een heleboel vlierbessenstruiken in volle bloei zag staan, dacht ik ineens weer aan dit recept. Helaas was de pc inmiddels gecrashed en het mailadres niet meer in gebruik. Ach, ik mail haar straks wel of ze het recept nog een keer wilde sturen. Dezelfde avond stuurde ze me een mail - of ik het recept nog had. Nee dus. Gelukkig heb je met de techniek van tegenwoordig bijna alles zo op internet gevonden, en na ongeveer een half uur hadden we dan ook een recept dat er nogal op leek. Hoog tijd dus om het eindelijk uit te proberen en op te schrijven. 
Vandaag heb ik dan eindelijk van een heerlijk glas ijskoude vlierbessenbloesemsap genoten - en meteen meer bloesem geplukt.

Ingrediënten

5 bloesemschermen
5 dikke plakken citroen
500 g suiker
5 l kokend water
citroenzuur

Bereiding

Was de bloesem goed, controleer of er geen insecten of andere insluipers zijn. Doe ze samen met de citroen en de suiker in een grote schaal of emmer, giet het kokende water erover. Dek de schaal/emmer af, laat 10 dagen op kamertemperatuur staan, roer elke dag een keer om. Giet door een zeef en vul het sap in schone flessen. Geef in elke fles een mespuntje citroenzuur, sluit de flessen.

Tips
Gebruik altijd schone flessen, spoel ze voor gebruik om met heet water. Houd er rekening mee dat ongeveer 10% van het vocht verdampt, dit recept is dus goed voor ongeveer 4,5 liter sap. 
Maak voldoende, dit smaakt echt naar meer!

Voor ongeveer 4,5 liter


Geen opmerkingen:

Een reactie posten