cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 24 november 2013

Gehaktbrood met gedroogde tomaten en oregano

Wat zal ik vandaag eens koken? Hmm, ik heb gehakt, verschillende soorten groenten en een flinke voorraad gedroogde tomaten, nog van mijn vakantie op Sicilië. En allegaartje aan ingrediënten en dus een perfecte basis voor gehaktbrood. Waar het oorspronkelijk vandaan komt? Geen idee. Google blijft het antwoord schuldig en zelfs Wikipedia durft geen eenduidige uitspraak te doen. De roots liggen blijkbaar wel in Europa, ergens tussen Italië en Duitsland. De Duitse migranten hebben het kennelijk in Amerika geïntroduceerd, en in deze smeltkroes van culturen en smaken zijn taalloze recepten voor meat loaf ontstaan. Ik kon het niet laten om mijn steentje aan deze verzameling bij te dragen en ik hoop dat je er net zo van gaat smullen als ik!

Ingrediënten

500 g rundergehakt
1 rode paprika
3 zongedroogde tomaten
1 ui
2 teentjes knoflook
2 eieren
1 beschuit
1 el gedroogde oregano
50 g geraspte jong belegen kaas
30 g walnoten
1 tl paprikapoeder
1 tl zout
versgemalen witte peper
2 el olijfolie

Bereiding

Week de tomaten ongeveer 15 minuten in warm water, snijd ze in kleine stukjes. Hak de ui, knoflook en walnoten fijn, snijd de paprika in kleine blokjes. Verhit de olie in een koekenpan op matig vuur, fruit hierin de ui en de knoflook lichtbruin. Meng alle ingrediënten met elkaar tot je een samenhangend mengsel hebt (dit gaat heel goed met de kneedhaak van je mixer!). Vorm het gehakt tot een brood en leg het in een ingevette ovenschaal, bak ongeveer 45 minuten in de op 180 graden voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte).
Lekker met risotto en een salade!

Voor 3 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten