cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 4 juli 2014

Courgettetaart

Toen ik een jaar of 10 was, gingen mijn ouders wat groenten in de tuin verbouwen. Het werd al snel een leuke en succesvolle hobby. Mijn ouders experimenteerden met toen nog vrij onbekende groenten, zoals courgette. In die tijd zag je nog geen courgettes in de supermarkt liggen, en tijdens vakanties hadden we ze weleens gegeten maar nooit in z'n geheel gezien. In de tuin stonden dus 3 courgetteplanten die het erg goed deden, en bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal lieten mijn ouders ze groeien - hoe groter hoe beter. Binnen de kortste keren hadden we dus enorme hoeveelheden reuzencourgettes - die dus een hele zomer lang bijna dagelijks op tafel kwamen. Mijn moeder werd erg creatief om ervoor te zorgen dat er toch nog een beetje gevarieerd werd. Hoewel ik aan het einde van die zomer blij was toen de courgettes op waren, is het nog steeds een van mijn favoriete groenten. En een van mijn favoriete gerechten is courgettetaart, die we dat jaar ook heel vaak gegeten hebben. Lekker als lunch, avondeten of als een warm hapje. 
Ik heb fetakaas gebruikt, maar je kunt ook ricotta of een andere zachte kaas voor deze hartige taart gebruiken.

Ingrediënten

250 g courgette
175 g feta
3 eieren
1 teentje knoflook
1 el verse dille
1 tl paprikapoeder
versgemalen peper
zout
olijfolie

Bereiding

Kluts de eieren, prak de feta met een vork en rasp de courgette grof. Hak de knoflook en de dille fijn. Meng deze ingrediënten met elkaar, voeg het paprikapoeder toe en zout en peper naar smaak. 
Vet een springvorm van 18 cm in met olijfolie en geef het mengsel erin. Bak in 30 tot 35 minuten in de op 180° voorverwarmde oven (heteluchtoven).

Lunch voor 2 personen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten