cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 9 februari 2014

Pudding van kleefrijstmeel en rozijnen

De afgelopen dagen heb ik zo'n beetje al mijn kookboeken doorgebladerd met recepten uit Noord-Afrika en het Midden Oosten. En geloof me, dat zijn er best veel. In elk boek kwam ik minimaal een recept tegen voor pudding van rijstmeel, en vandaag ben ik dan toch maar gezwicht, ook al ben ik eigenlijk niet zo'n toetjeseter. De basis komt uit een prachtig Perzisch kookboek van N. Batmanglij. Ze gebruikt in haar recept rijstmeel (had ik niet) en adviseert als alternatief maismeel (wilde ik niet). Ik had wel kleefrijstmeel, en dat bleek ook prima te werken. 
Zet de pudding minimaal een half uur in de koelkast, ijskoud is 'ie op z'n best.

Ingrediënten

50 g kleefrijstmeel
½ l melk
2 el suiker
1 tl kardemom
1 el oranjebloesemwater
4 el groene of gele rozijnen en wat extra voor de garnering

Bereiding

Meng kleefrijstmeel, melk en suiker in een kleine pan, breng op matig vuur aan de kook. Roer regelmatig met een garde zodat je geen klontjes krijgt. Laat 5 tot 10 minuten koken, totdat de melk ingedikt is. Roer de kardemom en het oranjebloesemwater erdoor, laat nog even koken tot de gewenste dikte. 
Neem de pan van het vuur, roer de rozijnen door de pudding, giet de pudding in een schaal, decoreer met rozijnen. Laat de pudding afkoelen tot kamertemperatuur, zet hem dan tot het serveren in de koelkast. 

Voor 4 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten