cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 22 juli 2015

Salade met chioggia bieten

Je hebt bieten en je hebt chioggia bieten. Chioggia bieten hebben - net als rode biet - een subtiele zoetige smaak, en daarnaast zijn ze prachtig rood/roze en wit gestreept van binnen. Ze zijn soms bij goed gesorteerde groentezaken te krijgen, ik vind ze zo leuk (en lekker) dat ik ze in mijn moestuin heb. Ze doen het erg goed, beter zelfs als de "gewone" rode bieten. Binnenkort kan ik ook de eerste gele bieten oogsten, ik kijk ze bijna de grond uit. Maar eerst de chioggia bieten! De eerste heb ik rauw verwerkt in een heerlijke salade. Was de bieten grondig, en snijd ze heel fijn - met schil en al. Houd er bij de dressing rekening mee dat de bieten best zoet zijn - zoeter dan gewone bieten. 

Ingrediënten

1 little gem sla of een paar bladen van een bladsla naar keuze
1 chioggia biet
6 cherry tomaten
2 el pijnboompitten
1 el fijngehakte rode ui of sjalot
3 el olie
2 el citroensap
versgemalen peper en zout

Bereiding

Scheur of snijd de sla in niet te kleine stukjes, snijd de tomaten in parten. Snijd de biet met de mandoline of een scherp mes in dunne plakken en vervolgens in reepjes. Rooster de pijnboompitten in een pan zonder olie lichtbruin. 
Meng de olie met het citroensap, breng op smaak met zout en peper. Meng de sla, bieten en tomaten met de dressing, strooi de pijnboompitten erover.

Bijgerecht voor 2 personen
Lunch voor 1 persoon





Geen opmerkingen:

Een reactie posten