cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 25 juli 2015

Lamsvlees met zoete aardappel en verse kruiden

Overlopend van inspiratie na de workshop van Annabel Langbein liep ik bij de slager naar binnen. Van alle ideeën kon ik geen keuze maken, en blijkbaar was dat te zien. Uiteindelijk koos ik voor lamslapjes. Eigenlijk bedoeld om wat langer te stoven maar je kunt de kooktijd verkorten door ze in reepjes te snijden. Eenmaal thuis ging ik eerst het vlees marineren, vervolgens maakte ik een kleine wandeling naar mijn tuin om wat koriander en munt te plukken. Wat een luxe dat ik binnen een paar minuten naar mijn tuin kan lopen! Weer thuis ging ik aan de slag, en ruim een half uur later stond deze heerlijke stoofschotel op tafel. Ik serveerde er parelcouscous bij, maar rijst, bulgur of vers brood zijn ook prima combinaties.

Ingrediënten

350 g lamslapjes
2 tomaten
1 zoete aardappel
1 rode paprika
1 blik kikkererwten
1 ui
1 teentje knoflook
stuk gember van 1 cm
1 verse chilipeper (optioneel)
1 tl gerookte paprika
verse koriander en munt naar smaak
1 tl komijn
versgemalen peper en zout
chilipoeder (optioneel)
sap van ½ limoen
3 el olie


Bereiding

Snijd het vlees in reepjes. Meng het limoensap met 1 el olijfolie, de komijn, gerookte paprika en chilipoeder, laat het vlees hierin minimaal 30 minuten in de koelkast marineren.
Schil de zoete aardappel en snijd in blokjes, snijd de paprika in vieren en vervolgens in reepjes, snijd de tomaten in blokjes, laat de kikkererwten uitlekken. Hak de chilipeper, knoflook, ui, gember, koriander en munt fijn.
Verhit de resterende olijfolie in een ruime pan, fruit hierin de ui aan. Voeg na 2 minuten de gember, chilipeper en knoflook toe, bak even mee. Doe het vlees in de pan en bak het rondom bruin, doe de tomaten en een beetje zout erbij, breng aan de kook en laat afgedekt op laag vuur stoven, voeg indien nodig een beetje water toe. Voeg na 10 minuten de zoete aardappel toe, schep goed om met het vlees. Laat nog eens 15 minuten stoven, zorg dat voldoende vocht in de pan zit. Voeg de paprika en de kikkererwten toe en stoof nog eens 5 minuten.Roer de munt en koriander erdoor en breng het geheel op smaak met zout en peper.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten