cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 3 januari 2014

Groentestoof met Marokkaanse left

Niet zo lang geleden zag ik in een Marokkaanse winkel stoppelknol, ook wel left genoemd. Dat stond ook op het bordje, dus ik wist eigenlijk niet helemaal zeker wat het is. Als je me een beetje kent, weet je dat ik me door zoiets niet laat tegenhouden, dus heb ik een paar gekocht. Met hulp van een collega ben ik achter de Nederlandse naam van deze groente gekomen. Stoppelknol klinkt misschien niet erg aanlokkelijk, maar je moet je zeker niet laten misleiden door de naam. Het is een bietensoort met een licht pittige smaak. Je kunt ze stoven maar ook gewoon rauw eten, bijvoorbeeld in de salade. Als alternatief kun je koolrabi of knolrapen gebruiken.


Ingrediënten

500 g stoppelknol
1 wortel
1 grote aubergine
1 tomaat
1 blik kikkererwten
2 kleine uien
2 teentjes knoflook
1 Mdme Jeanette peper
2 takjes verse munt
2 el 7 kruidenpoeder
300 ml groentebouillon
zout
3 el olijfolie

Bereiding

Hak de ui, peper en muntblaadjes fijn. Snijd de tomaat en de aubergine in blokjes. Schil de wortel en de stoppelknollen en snijd ze eveneens in blokjes. Laat de kikkererwten uitlekken.
Verhit de olie in een hapjespan op matig vuur en fruit hierin de ui, peper, geperste teentjes knoflook en het 7 kruidenpoeder ongeveer 5 minuten. Doe dan de wortel en de stoppelknol erbij, voeg na 5 minuten de aubergine en de tomaat toe. Bak nog 2 minuten en blus af met de groentebouillon. Breng afgedekt aan de kook en laat 10 tot 15 minuten stoven, laat de kikkererwten de laatste 5 minuten meekoken. Controleer of de groenten gaar zijn, breng op smaak met zout en roer de verse munt erdoor. Serveer met brood, rijst of couscous.

Voor 3 personen






Geen opmerkingen:

Een reactie posten