cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 14 oktober 2015

Kervelrisotto met gegrilde aubergine

Ik heb een heleboel aubergineplanten in de moestuin, maar de oogst bleef tot nu toe beperkt tot welgeteld 1 aubergine. Daar gingen al mijn wilde plannen die ik bedacht had voor mijn royale oogst...geen gevulde aubergines, geen gerookte aubergines, geen aubergines op de barbecue... 2016 here I come! Maar goed, deze aubergine kan er ook niets aan doen dat de zomer ergens begin augustus opgehouden is. Misschien laat oktober zich van zijn goede kant zien en valt er toch nog wat te oogsten. Ondertussen had deze aubergine een prominente plek verdiend, en omdat ik graag van de pure smaak wilde genieten, leek grillen mij de beste manier. Omdat een gegrilde aubergine een karig maal is en de kervel het wel erg goed doet in mijn tuin (waarschijnlijk met dank aan dezelfde zomer die in augustus de geest heeft gegeven) en omdat ik trek had in rijst, maakte ik een risotto met kervel. In de risotto zat trouwens ook mijn eerste zelf gekweekte cayennepeper - die doen het ook best goed.


Ingrediënten

200 g risottorijst
1 sjalot
1 teentje knoflook
1 stengel bleekselderij
1 cayennepeper
1 aubergine
600 ml groentebouillon
een scheut witte wijn
1 handvol verse kervel
versgemalen peper en zout
wat milde geraspte kaas
4 el olijfolie

Bereiding

Snijd de sjalot, knoflook en bleekselderij fijn, hak de kervel grof, snijd de aubergine in plakken van een halve centimeter.
Verhit 2 eetlepels olie in een grilpan en gril de aubergineplakken tot ze gaar zijn, haal ze uit de pan en houd ze warm op een bord afgedekt met aluminiumfolie. 
Verhit ondertussen de resterende olie in een hapjespan op matig vuur en fruit hierin de sjalot, knoflook,cayennepeper en bleekselderij 2 minuten. Draai het vuur laag en voeg de rijst toe. Bak even mee, tot de rijstkorrels glazig zijn. Blus af met de witte wijn, wacht tot de wijn opgenomen is en voeg dan wat bouillon toe. Herhaal dit tot de rijst gaar is, meng dan de kervel door de risotto, voeg kaas naar smaak toe. 
Serveer de risotto met de plakjes aubergine en een salade.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten