cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 2 maart 2014

Worteltaart met walnoten en rozijnen

De eerste worteltaart die ik geproefd heb, heeft geen positieve indruk achtergelaten. Sterker nog, het is de afgelopen jaren niet bij me opgekomen om een stukje worteltaart te eten, laat staan dat ik er zelf eentje ging bakken. Tot een collega van mij op worteltaart ging trakteren.... wat was die lekker!!! En nu moest ik het natuurlijk wel zelf uitproberen. Hier is dus het zoveelste recept voor worteltaart dat je op het WWW kunt vinden... Ik zou zeggen, probeer het eens uit!

Ingrediënten

2 eieren
70 g witte basterdsuiker
90 ml olie
125 g bloem
125 g fijn geraspte wortel
50 g walnoten
50 g (gele) rozijnen
½ tl kardemom
½ tl nootmuskaat
½ tl bakpoeder
125 g roomkaas
35 g boter
1 tl citroensap
25 g poedersuiker

Bereiding 

Hak de walnoten grof, houd 15 g walnoten en 15 g rozijnen apart voor de decoratie. 
Klop de suiker met olie tot de suiker opgelost is, voeg dan de eieren één voor één toe. Meng dan kardemom, nootmuskaat, bakpoeder en bloem door het beslag. Spatel de wortel, walnoten en rozijnen erdoor. Doe het beslag in een met bakpapier beklede springvorm van 18 cm, strijk de bovenkant glad.
Bak in de op 175 graden (onder- en bovenwarmte) voorverwarmde oven in 20 tot 25 minuten gaar.
Laat de roomkaas en de boter op kamertemperatuur komen, meng met het citroensap en de poedersuiker tot een gladde massa.
Bestrijk de bovenkant van de volledig afgekoelde taart met het roomkaasmengsel, strooi de overgebleven walnoten en rozijnen erover.

Voor 8 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten