cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 8 maart 2016

Lamsbout met zoete aardappel en doperwten

Eigenlijk wilde ik zo tegen het einde van het seizoen nog een keer wild maken, dus ging ik naar een grote boerderijwinkel hier in de buurt. Helaas was wild alleen op bestelling te krijgen en moest ik iets anders verzinnen. Dat was - gezien de uitgebreide keuze - best een kleine uitdaging. Uiteindelijk koos ik voor een stuk uit het midden van de lamsbout dat ter plekke voor mij gesneden werd. Mooi om een kundige slager aan het werk te zien, ik vind het ook nooit erg als ik eventjes moet wachten. 
Eenmaal thuis moest ik nog bedenken hoe ik het vlees wilde bereiden, dus kroop ik lekker met een stapel kookboeken en een kopje thee op de bank. Het resultaat was een heerlijke stoofschotel met zoete aardappel en doperwten waarvoor je verder bijna niets nodig hebt - behalve een beetje tijd. 


Ingrediënten

500 g lamsbout, liefst met bot
1 zoete aardappel
150 g doperwten (vers of diepvries)
1 tomaat
1 ui
1 teentje knoflook
1 tot 2 chilipepers
dun plakje verse gember
een paar draadjes saffraan
sap van ½ citroen
handvol verse koriander
versgemalen peper en zout
3 el olijfolie

Bereiding

Snijd de ui, gember, de chilipeper(s) en de koriander fijn. Snijd de tomaat in blokjes. Verhit de olie in een braadpan met dikke bodem en braad het vlees rondom bruin. Voeg de ui, gember, chilipeper en de geperste knoflook toe en bak een paar minuten mee. Voeg een snufje zout, de tomaat en de saffraan toe en zoveel water dat het vlees voor driekwart onderstaat. Breng aan de kook en laat afgedekt op laag vuur 1½ stoven, keer het vlees af en toe om. 
Schil ondertussen de zoete aardappel en snijd in stukjes, voeg ze toe aan het vlees en laat nog eens 15 minuten stoven. Doe dan de doperwten erbij en kook nog eens 5 minuten. 
Roer de koriander erdoor en breng op smaak met citroensap, zout en peper.

Lekker met rijst, couscous of Turks brood.

Voor 2 personen



Bereiding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten